FSIN verrast, boeit en inspireert tijdens zomercongres


Congres – Verrassend, boeiend en inspirerend. Die woorden zijn van toepassing op het zomercongres dat Foodservice Instituut Nederland (FSIN) woensdag organiseerde bij de vernieuwde Sligro-groothandel in Veghel. Centrale boodschap op het congres: het midden van de markt krimpt dermate hard dat het voor outletorganisaties en leveranciers binnen de foodservicemarkt vooral belangrijk is om te zoeken naar nieuwe uitgangspunten. “Ga weg van de meanstream.” Hoe kun je dat beter doen dan de toehoorders inspireren eens een andere kant op te kijken? Met sprekers die gekozen hebben voor een andere richting. Daarom een sprankelende Emma Veenhuis van het Amsterdamse Kitchen Republic, dat startups helpt binnen de foodservicemarkt, een eigenwijze groenteman Wim Landwaart van Landwaart Culinair in Maartensdijk en shockerende Belgische trendwatcher Stefaan Vandist die voorspelt dat plantaardige voeding in de toekomst onder volledig kunstmatige omstandigheden tot stand komt. En wat te denken van Lieven Vanlommel, die zijn saladeconcept StarMeal ombouwde tot het shopconcept Foodmaster, dat binnenkort een eerste Nederlandse vestiging opent in Den Haag. Maar ook niet onbelangrijk waren de woorden van FSIN-directeur Jan-Willen Grievink. Hij waarschuwde de toehoorders voor het krimpende midden. Mainstream foodmerken vertegenwoordigen volgens hem nu 72 procent van de totale Nederlandse foodbusiness. Grievink taxeert dat dit in 2025 nog 46 procent zal zijn. “Mainstream wordt van alle kanten aangevallen. Dat zien we overal. In de samenleving, de politiek en de economie. We zien deze beweging nu ook in food duidelijk terug. Sinds 2012 staat het veilige midden onder druk.” Grievink betoogde het al vaker, maar deed het tijdens FSIN’s jaarlijkse zomercongres nadrukkelijker dan ooit. Alsof hij zijn leden nogmaals indringend wilde meegeven dat ze de bakens moeten verzetten. Velen van hen bewegen zich immers in het midden. Dat is niet zo verwonderlijk. Per slot van rekening besteden de Nederlanders momenteel nog elk jaar ruim 41 miljard foodeuro’s bij mainstream-formules. Om de leden met de neus op de feiten te drukken, toonde Grievink de logo’s van talloze non-food winkelconcepten. “Deze formules zijn de afgelopen jaren allemaal failliet gegaan - vrijwel in alle gevallen bewogen ze zich in de mainstream.” Waar ligt dan wel toekomst? Grievink dicht veel kansen toe aan online bedrijven. “Het aandeel van online foodverkopers stijgt namelijk van 1,5 procent nu naar 9 procent in het komende decennium”, aldus Grievink. Naast webmerken zullen ook andere gemaksformules de nodige procentpunten van de middenmerken wegkapen. Verder wordt het midden van de foodmarkt zowel van de boven- als de onderkant aangevallen. “Discount is nu 18 procent maar gaat naar een marktaandeel van 25 procent. Niet alleen door toedoen van discounters in de retail, maar ook door foodserviceconcepten als Happy Italy. Aan de bovenkant zullen premium merken en lifestyle concepten zich sterk manifesteren. Inclusief de sterrenrestaurants hebben die nu een aandeel van slechts 2,5 procent. Dat gaat stijgen naar 10 procent.” Bron: @FoodClicks   Congres – Verrassend, boeiend en inspirerend. Die woorden zijn van toepassing op het zomercongres dat Foodservice Instituut Nederland (FSIN) woensdag organiseerde bij de vernieuwde Sligro-groothandel in Veghel. Centrale boodschap op het congres: het midden van de markt krimpt dermate hard dat het voor outletorganisaties en leveranciers binnen de foodservicemarkt vooral belangrijk is om te zoeken naar nieuwe uitgangspunten. “Ga weg van de meanstream.” Hoe kun je dat beter doen dan de toehoorders inspireren eens een andere kant op te kijken? Met sprekers die gekozen hebben voor een andere richting. Daarom een sprankelende Emma Veenhuis van het Amsterdamse Kitchen Republic, dat startups helpt binnen de foodservicemarkt, een eigenwijze groenteman Wim Landwaart van Landwaart Culinair in Maartensdijk en shockerende Belgische trendwatcher Stefaan Vandist die voorspelt dat plantaardige voeding in de toekomst onder volledig kunstmatige omstandigheden tot stand komt. En wat te denken van Lieven Vanlommel, die zijn saladeconcept StarMeal ombouwde tot het shopconcept Foodmaster, dat binnenkort een eerste Nederlandse vestiging opent in Den Haag. Maar ook niet onbelangrijk waren de woorden van FSIN-directeur Jan-Willen Grievink. Hij waarschuwde de toehoorders voor het krimpende midden. Mainstream foodmerken vertegenwoordigen volgens hem nu 72 procent van de totale Nederlandse foodbusiness. Grievink taxeert dat dit in 2025 nog 46 procent zal zijn. “Mainstream wordt van alle kanten aangevallen. Dat zien we overal. In de samenleving, de politiek en de economie. We zien deze beweging nu ook in food duidelijk terug. Sinds 2012 staat het veilige midden onder druk.” Grievink betoogde het al vaker, maar deed het tijdens FSIN’s jaarlijkse zomercongres nadrukkelijker dan ooit. Alsof hij zijn leden nogmaals indringend wilde meegeven dat ze de bakens moeten verzetten. Velen van hen bewegen zich immers in het midden. Dat is niet zo verwonderlijk. Per slot van rekening besteden de Nederlanders momenteel nog elk jaar ruim 41 miljard foodeuro’s bij mainstream-formules. Om de leden met de neus op de feiten te drukken, toonde Grievink de logo’s van talloze non-food winkelconcepten. “Deze formules zijn de afgelopen jaren allemaal failliet gegaan - vrijwel in alle gevallen bewogen ze zich in de mainstream.” Waar ligt dan wel toekomst? Grievink dicht veel kansen toe aan online bedrijven. “Het aandeel van online foodverkopers stijgt namelijk van 1,5 procent nu naar 9 procent in het komende decennium”, aldus Grievink. Naast webmerken zullen ook andere gemaksformules de nodige procentpunten van de middenmerken wegkapen. Verder wordt het midden van de foodmarkt zowel van de boven- als de onderkant aangevallen. “Discount is nu 18 procent maar gaat naar een marktaandeel van 25 procent. Niet alleen door toedoen van discounters in de retail, maar ook door foodserviceconcepten als Happy Italy. Aan de bovenkant zullen premium merken en lifestyle concepten zich sterk manifesteren. Inclusief de sterrenrestaurants hebben die nu een aandeel van slechts 2,5 procent. Dat gaat stijgen naar 10 procent.” Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid