FSIN: ‘Zondagshopper’ zoekt gemak, vooral in foodservice

Onderzoek - Consumenten zijn op zondag vooral op zoek naar gemak. Tegelijkertijd went Nederland aan boodschappen doen op zondag en groeit het aantal supermarkten dat de deuren op zondag opent explosief. Dat betekent een bedreiging voor de traditionele foodserviceomzet op zondag, maar biedt tegelijkertijd nieuwe kansen.

Steeds meer mensen doen hun boodschappen op zondag, blijkt uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK, gehouden in opdracht van het FSIN. Inmiddels valt ruimt 2,3 procent van de totale supermarktomzet op zondag, zo becijferde GfK in de zomer van 2013. Dat percentage lijkt weliswaar gering, maar het gaat om een jaaromzet op zondag van ruim 734 miljoen euro, staat te lezen in het nieuwste dossier van het FSIN.

Cafés klagen steen en been over de zondagopenstelling van de supermarkten. Vooral omdat bier een stuntartikel is in het supermarktkanaal. Dan liggen de prijzen zo laag, dat zelfs cafés beter naar de supermarkt kunnen gaan voor hun bier dan het in te kopen bij hun vaste grossier.

In reclameweken is het prijsverschil tussen supermarkt en café meer dan een factor 5. Consumenten struikelen hierover en maken vaker de overstap naar de supermarkt.

Speel in op trend

Horecazaken kunnen profiteren van de open supermarkten op zondag, blijkt uit het dossier. Vooral de zaken op high traffic-locaties bij supermarkten. Trends waar op gelet moet worden zijn bijvoorbeeld het inspelen op de behoefte van ouderen, gezonder aanbod, duurzaam, kleinere porties en hogere kwaliteit voor een eerlijke prijs. Bedrijven die hiermee bezig zijn, zien de omzet groeien.

Wat zoekt de ‘zondagshopper’? De top-3 dingen die de zondagshopper zoekt, zijn:

•Gemak

•Verse producten met alle gemak voor de consument

•Een avondmaaltijd

Bron: FSIN/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek