Gast onverminderd positief over horeca


Onderzoek - Gasten waarderen de dienstverlening van de horeca onverminderd hoog. Dit blijkt uit het Nationaal Formule Onderzoek, een gezamenlijk initiatief van het vakblad @FoodClicks en onderzoeksbureau Foodstep uit Bennekom. Gemiddeld krijgen onder meer de restaurants, cafés en frietzaken op de aspecten service, kwaliteit, prijs, sfeer, hygiëne en omgeving een rapportcijfer van een 7,7. Het Nationaal Formule Onderzoek geeft de beoordelingen van gasten van formules in het foodservicekanaal weer. Zo’n 12.000 respondenten deden mee aan het onderzoek, nationaal representatief naar leeftijd, geslacht en regio. Uit het onderzoek blijkt dat gasten de restaurantsector op de aspecten prijs, service, sfeer, omgeving en kwaliteit het best beoordelen, met een 7,9. De leisure-, dranken- en logiessector (o.a. pretparken, cafés en hotels) krijgen alle drie een 7,7 van de gasten, terwijl de fastservicesector en de restaurants op bungalowparken het respectievelijk moeten doen met een 7,6 en 7,5. De tankstations krijgen een waarderingscijfers van een 7,5 van de gasten, evenals horeca bij retail (o.a. restaurants bij Ikea en Hema). Het overall oordeel van de gasten over de markt groeide de afgelopen drie jaar van een 7,65 in 2011 naar 7,75 in 2014. Onderzoeker Frank Meeuwsen van Foodstep: “Gasten zijn sinds het begin van de economische tegenwind erg kritisch. Ze willen waar voor hun geld. De groeiende tevredenheid over de diensten die worden geleverd is dan ook in dat licht bezien een knappe prestatie.” Positiever over prijs Met name de aspecten prijs (in relatie tot hetgeen de outlet serveert) en sfeer (gezellig) worden door de gasten positiever beoordeeld. De gast waardeert prijs nu met een 7,5, tegen een 7,4 vorig jaar. Eenzelfde ontwikkeling maakt het aspect sfeer door. Waar dit aspect vorig jaar nog een 7,2 kreeg van de gasten, is dat nu een 7,3. Outlets lijken hiermee in te spelen op de wens van gasten, die beleving steeds belangrijker vinden. “Men zoekt gezelligheid, uiteraard in combinatie met goed eten en drinken tegen een betaalbare prijs”, aldus Meeuwsen. De betere waardering gaat gepaard met een lichte stijging van het gemiddelde bedrag dat gasten uitgeven in het foodservicekanaal. Was dat in 2013 ten opzichte nog €7,83, nu is dat €7,85. Vooral in de Aziatische restaurants (+27 procent), de themacafés (+12 procent) en de outlets op het vliegveld (+11 procent) wordt fors meer uitgegeven. In negatieve zin onderscheiden de horecaoutlets bij bungalowparken zich (-21 procent), de pizzeria’s (-10 procent) en de pannenkoekenrestaurants en poffertjeszaken (-13 procent). Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid