Geen extra maatregelen tegen kinderreclame
Industrie - Er komen geen extra maatregelen om de ontduiking van de kinderreclameregels door bedrijven in de voedingsindustrie tegen te gaan. Dat stelt staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid Welzijn en Sport in een brief aan de Tweede Kamer. Jaarlijks laat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) door de Stichting Reclame Code een peiling houden in hoeverre de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt nageleefd. In de rapportage van 16 november wordt aangegeven dat de restrictie voor televisie en in bioscopen goed wordt nageleefd, maar dat er ten aanzien van reclame op websites wel kanttekeningen te plaatsen zijn. Er zijn 10 websites geïdentificeerd die zich richten op kinderen onder de 7 jaar, al dan niet via de ouders. Staatssecretaris Van Rijn verwacht van de FNLI dat de organisatie haar leden aanspreekt op hun verantwoordelijkheid en dat in de rapportage over 2013 blijkt dat partijen, ook op digitale media, de afgesproken regels van de Reclamecode naleven. Hij ziet hierom geen reden voor extra maatregelen. Bron: FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek