GfK-onderzoek: Nederlanders niet gevoelig voor voedseltrends


Onderzoek - Nederlanders zijn niet gevoelig voor voedseltrends en dieetgoeroes. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de NVVL, het netwerk voor food experts. Acht van de tien ondervraagden trekt zich niets aan van voedingshypes. Bovendien vindt meer dan 70 procent die trends en hypes maar onzin. “Als je de media mag geloven, dan heerst er totale voedselverwarring bij de Nederlandse bevolking. Denk maar aan de discussies het afgelopen jaar over superfoods en de Voedselzandloper”, zegt Elly Kaldenberg, woordvoerster van de NVVL. “Echter, uit dit onderzoek blijkt dat die hele discussie aan de meeste Nederlanders voorbij gaat. Enerzijds omdat het een groot deel gewoon niet interesseert en anderzijds omdat mensen liever normaal willen eten.” Als het gaat om gezonde voeding, dan vallen velen terug op de aloude Schijf van Vijf. De Schijf van Vijf (Voedingscentrum) is het best bekende hulpmiddel bij de keuze voor gezonde voeding – 93 procent van de respondenten weet precies of ongeveer wat de Schijf van Vijf inhoudt. Volgens 56 procent van de Nederlanders biedt de Schijf van Vijf ook de gezondste manier van eten en 38 procent neemt deze principes als norm voor de eigen voeding. Een kwart van alle respondenten vaart overigens blind op eigen inzichten en geeft daarbij aan ‘gezond’, ‘gewoon’, ‘gevarieerd’ en ‘niet teveel’ te eten. Onder andere dieetvoorschriften blijft Sonja Bakker nog steeds de ongekroonde koningin onder de voedingsgoeroes – ongeveer de helft van de ondervraagden zegt te weten wat haar dieet inhoudt en 17 procent heeft haar instructies opgevolgd. Andere dieetmethodes worden veel minder gevolgd; met uitzondering van het vegetarische menu zegt minder dan 5 procent van de ondervraagden diëten van de afgelopen jaren te hebben gevolgd. Nauwelijks navolgers Vermeende voedselhypes zoals het broodvrije dieet, Paleo-dieet of de nu vaak als hip gepresenteerde Voedselzandloper kennen nauwelijks navolgers. Ondanks dat de verkoopcijfers van deze boeken anders doen verwachten. Maximaal 3 procent van de ondervraagden geeft aan wel eens zo’n dieet te hebben gevolgd. Een grote meerderheid van de Nederlanders vindt deze modieuze voedseltrends ook ‘onzin’ of ‘verwarrend’. Wel geeft een kwart van de vrouwen aan het ‘leuk’ te vinden om op de hoogte te blijven van nieuwe inzichten rond voeding. Jongeren tussen de 18 en 29 jaar blijken iets gevoeliger te zijn voor voedselhypes en deze ook beter te kennen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid