GfK: Shoppen wordt meer recreëren


Trend - Shoppen is binnen tal van retailsectoren niet langer alleen doelgericht inkopen meer. Shoppen is recreatie waar de inspiratie, beleving en verbinding met merk en formule in de fysieke winkel plaatsvindt, maar de daadwerkelijke omzet online wordt gerealiseerd. Die conclusie is te trekken uit het rapport Channel Insights ‘Shopper wordt gast’ van onderzoeksbureau GfK, dat 12 september verschijnt en waaruit @FoodClicks in de aankomende uitgave enkele highlights publiceert. Het klassieke model waarbij de ondernemer zijn winkeldeur opent en de omzet binnenstroomt ligt definitief achter ons. Althans, dat stelde Edwin de Ron, Product Sales Manager E-commerce bij Rabobank Nederland, eerder al in @FoodClicks. “Vroeger was het overzichtelijk: je had een winkel, adverteerde in de lokale krant en bracht soms een folder uit. Maar de markt en de consument verandert. Tegenwoordig kun je niet meer spreken van één type consument en is een groep consumenten ook niet meer eenvoudig met één of enkele traditionele communicatiemiddelen te bereiken.” De Ron wijst op het belang van ‘omnichannel retailing’. “Omnichannel retailing draait om het combineren van elkaar versterkende verkoopkanalen tot een eenduidige beleving van merk, prijs en assortiment.” Marketingtaal, maar wat De Ron zegt is dat behalve bricks (stenen) en clicks (online) ook ‘ticks’ (mobile commerce), ‘flicks’ (folders) en ‘smicks’ (social media commerce) van belang zijn. “Ondernemers denken nog te veel in bakstenen, terwijl de tegenwoordige consument anders in elkaar steekt. Het is niet makkelijk in contact te komen en te blijven met een consument die eenvoudig van kanaal wisselt. Daarom zijn tegenwoordig meer voordeuren per winkel noodzakelijk. Hierbij bepaalt de consument vervolgens de plaats en de tijd van de aankoop en ook het middel waarmee hij koopt. Dat kan fysiek zijn in de winkel, maar ook online.” Dat er dus omzet wegvloeit naar de onlinemarkt, is duidelijk. Om dit te beperken moet je als winkel of winkelcentra inspireren. Er moet iets zijn te beleven, stelt ook GfK in het Channel Insight rapport ‘Shopper wordt gast’. Tegen deze achtergrond is het niet vreemd dat de afgelopen jaren binnen de talloze winkelcentra er een grote variatie aan foodserviceconcepten is bijgekomen. Een ontwikkeling die in Nederland in vergelijking met diverse andere landen nog in de kinderschoenen staat, volgens het onderzoek. Nederlands grootste vastgoedontwikkelaar Corio heeft eerder ook publiekelijk laten weten meer foodserviceconcepten te willen toevoegen aan hun kantoren- en winkelcomplexen. Het zorgt immers voor reuring. GfK constateert een bloeiende markt waar echter nog veel kansen zijn te benoemen. Meer weten? Neem contact op met GfK voor het hele Channel Insights rapport ‘Shopper wordt Gast’ of klik hier. Bron: FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid