Goede resultaten Lekkerland Groep, omzetdaling in Nederland


Groothandel - De Lekkerland Groep als totaal, actief in zes landen, heeft in 2014 goede bedrijfsresultaten behaald. De internationale groothandel wist de omzet met €294,5 miljoen te verhogen tot €11.984,9 miljoen. De bruto-opbrengst nam met €24,8 miljoen toe tot €572,0 miljoen. In Nederland beleefde Lekkerland een tegenvallend jaar; de omzet daalde licht van €2416,3 naar €2311,6 miljoen. Volgens Lekkerland zijn de algemene marktomstandigheden in Nederland nog steeds moeilijk. Dit is de belangrijkste reden voor de omzetdaling, al werd -gecorrigeerd voor het effect van de omzetting van het btw-systeem halverwege 2013- een omzetstijging van bijna 4% gerealiseerd. Eveneens gecorrigeerd voor het btw-effect, steeg de omzet van rookwaren in Nederland met circa 4,2%. Ook goed deden de verkopen van food/non-food het (+1,8%) en die van elektronisch verkochte prepaid-tegoeden (+12,2%). Henk-Jan Peterse, landenmanager van Lekkerland Nederland, is niet helemaal tevreden over de financiële resultaten over 2014. “We staan nog maar aan het begin van een heroriëntatie van de Lekkerland Group voor de lange termijn”, aldus Peterse. “We werken intensief aan de uitvoering van onze strategie ‘Convenience 2020’. In Nederland hebben we in 2014 enkele belangrijke mijlpalen bereikt, waaruit blijkt dat we op de goede weg zijn.” Concepten In Nederland slaagde Lekkerland erin om contracten met bestaande klanten te verlengen en uit te breiden. Voor verschillende accounts heeft Lekkerland verse, bakery-, diepvries- en e-voucherproducten toegevoegd. Ook werden er op de klant afgestemde foodserviceconcepten gelanceerd, zoals de koffiebarmodules Piacetto en Punto Panino en Lekker Op Weg. Onlangs werd de 300e Piacetto koffiemodule geïnstalleerd in een benzinestation, zes outlets kregen de Punto Panino-module. “In overeenstemming met de strategie ‘Convenience 2020’ concentreren we ons sterk op de verdere ontwikkeling van onze productassortimenten en diensten, met een speciale focus op onze on-the-go foodservice-oplossingen”, aldus Peterse. Internationaal Waar Lekkerland Nederland in 2014 een lichte gedaalde omzet liet zien, doet de groothandel het overall erg goed. In de zes landen waarin het bedrijf actief is hebben grote klanten de contracten verlengd, en hebben belangrijke nieuwe klanten gekozen voor de expert op het gebied van ‘on-the-go’-consumptie. Volgens bestuursvoorzitter Michael Hoffmann van de Lekkerland Groep zijn de positieve resultaten terug te voeren op de drie speerpunten van het bedrijf: “Nieuwe concepten, consequent projectmanagement en groeiprikkels. In 2014 hebben we de eerste mijlpalen bereikt op weg naar de nieuwe organisatie. De resultaten over 2014 laten zien dat onze strategie effect sorteert. Met ‘Convenience 2020’ zijn we op de goede weg en stellen we het huidige en toekomstige succes van Lekkerland veilig”, aldus Hoffmann. Lekkerland levert rookwaren, food-to-go, non-foodproducten, dranken en electronic value producten. Lekkerland Nederland levert vanuit drie dc’s producten aan ruim 8800 adressen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid