Groei in foodservice zet nog niet echt door


Marktcijfers - Na de omzetplus in februari vanwege de vroege carnaval geeft periode 3 van 2015 weer een daling voor de foodservice ten opzichte van vorig jaar. De 4-wekelijkse foodservicemonitor staat op -1,7% voor periode 3. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Foodstep. De Horeca zakt met -1,9% weer in na de +2% in periode 2. De -2,7% voor catering geeft aan dat de bestedingen aan eten en drinken in het bedrijfsleven en in de zorg nog niet de weg omhoog hebben gevonden. Cateraars hebben moeite om meer gasten te verleiden tot bezoek aan het bedrijfsrestaurant. Het ‘nieuwe werken’ zet door, lunchen op het kantoor is dus minder vanzelfsprekend In het kleinbedrijf laten de eet- en drinkvoorzieningen in eigen beheer ook geen groei zien. Per saldo zit in de sector ruim 3% krimp ten opzichte van 2014p3. Bij de zorginstellingen is een vergelijkbaar beeld. Bij de meeste locaties dalen de bestedingen aan eten en drinken, gemiddeld met 2,5%. De waarde aan eten en drinken in de logiessector en de restaurants daalde met ruim 4%. De drankensector kende een lichte daling van 1%. De Fastservice en facilitaire horeca zagen een kleine stijging van 0,5 tot 1%. Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor Foodservice -0,3%. De horeca staat positief op +0,2%. Bij catering staat de meter op -3,1%. Onderzoeksbureau Foodstep in Bennekom brengt i.s.m. marketeersplatform FoodserviceXS elke vier weken een monitor uit met de waardeontwikkeling in eten en drinken buitenshuis (horeca en catering). Bron: Foodstep

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid