Groeiambitie Van Gelder groente & fruit krijgt vorm bij slaan eerste paal

Artist Impression van het nieuwe pand Van Gelder

Vers - De eerste paal van het nieuwbouwproject van Van Gelder groente & fruit ging gisteravond de grond in. Op bedrijventerrein Nieuw-Reijerwaard in Ridderkerk, waar het bedrijf ooit begon, verrijst eind 2018 een 30.000 m2 groot modern bedrijf met ‘experiencecenter’ waar kennis over groente en fruit wordt gedeeld.

Het nieuwe pand van Van Gelder moet ruim drie keer zo groot worden dan het huidige pand aan de Handelsweg. Ter gelegenheid van het slaan van de eerste paal, was er voor genodigden een programma georganiseerd waarbij in werd gegaan op de noodzaak en ambities van het bedrijf. In een avondvullend programma onder leiding van tv-persoonlijkheid Jort Kelder werd ingegaan op de ambities van Van Gelder en de geschiedenis als familiebedrijf. Dat de vier broers Van Gelder vol vertrouwen de toekomst in gaan, is niet alleen te zien aan de komende nieuwbouw, maar is ook gebaseerd op de groei die de groente- & fruithandel de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Zo verdubbelde de omzet de afgelopen drie jaar.

Maaltijden

Ook algemeen directeur Dick Slootweg van groothandel Bidfood, die voor 20 procent eigenaar is van Van Gelder, beaamde dat. Ook hij gelooft dat de komende jaren groenten en fruit zo’n zestig procent gaat uitmaken van de maaltijden, mede als gevolg van schaarser wordende producten als vlees en vis, maar ook door de toename van het aantal vegetariërs en flexitariërs op de wereld.

Kansen

De beoogde verhuizing en het feit dat er sprake is van nieuwbouw, biedt Van Gelder enorme kansen zegt ook algemeen directeur Gerrit van Gelder: “Voorzieningen als de High Care keuken, snijderij, warme keuken en inpakafdeling worden verder geoptimaliseerd en uitgebreid. Daarnaast wordt het magazijnproces vérgaand gemechaniseerd in het pand.” Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met de Vanderlande Groep die onder andere ook de bagageafhandeling op Schiphol doet.

Groentekas

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook maatschappelijk verantwoord bouwen. Daarom een groentekas van 1600m2 en een ‘experience-center’ waarin de klanten worden meegenomen in de wereld van groente en fruit. De groentekas en het experience-centre moeten het grootste assortiment aan groente en fruit in Nederland laten zien. Alle (chef)-koks, van sterrenrestaurant, eetcafé, bedrijfsrestaurant, tot aan schoolkantine of ziekenhuis, moeten straks geïnspireerd raken door een bezoek aan het hypermoderne AGF-bedrijf in Ridderkerk.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek