Groothandel in foodservice klimt uit dal


Groothandel – Een omzetdaling van 500 miljoen euro. De gezamenlijk groothandels in foodservice hadden er mee te maken de afgelopen drie jaar. Maar er lijkt een ommekeer aan te komen. De reden? Het economisch herstel. “De markt voor eten en drinken buiten de deur kent een steeds grotere diversiteit aan aanbieders. Er is daardoor behoefte aan foodservice groothandels die kennis hebben van de consument en die met een pakket aan diensten hun klanten kunnen ontzorgen” stelt Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail. Het herstel van de Nederlandse economie wint volgens hem aan kracht in 2015. “Geleidelijk laten ook bedrijfstakken die zich op de binnenlandse markt richten, zoals foodservice, weer groei zien. Consumenten trekken weer wat vaker de portemonnee en de particuliere bestedingen groeien naar verwachting met 1 procent in 2015.” Maatwerk Foodservice groothandels moeten echter wel met de tijd mee. Ze worden volgens Mulder geconfronteerd met de veranderende wensen en verwachtingen van consumenten. “Consumenten en consumentenorganisaties zijn kritisch op hoe bedrijven in de voedselketen opereren. De maatschappelijke aandacht spitst zich onder meer toe op voedselveiligheid en gezondheid en dat biedt groothandels kansen. Het voedselsysteem verschuift van aanbod gedreven naar vraag gedreven.” Zo ontstaat in de zorg de behoefte aan meer maatwerk op het vlak van maaltijden doordat ouderen langer zelfstandig wonen. Veranderend consumentengedrag zorgt er ook voor dat in de horeca verantwoord consumeren centraler komt te staan. “Juist de kennis van dit soort relevante consumententrends helpt groothandels bij het bepalen van hun assortiment en het ontwikkelen van foodconcepten voor klanten”, aldus Mulder. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid