'Groothandel in foodservice wordt machtiger'

De groothandel wint aan macht, dankzij investeringen in e-commerce.

Grossiers - Groothandels in foodservice winnen aan invloed op de fabrikant, door consolidatie en samenwerking. Hoge investeringen in e-commerce maken dat groothandels nog meer controle krijgen over merk- en productkeuze van de klant.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘E-commerce in Foodservice 2013’ van GROUP7, dat deze week is uitgekomen. Martin van Dam (GROUP7, partner): “Groothandels investeren momenteel bijna allemaal in e-commerce. Hiermee beschikken de marketeers van groothandels over technieken die we ook kennen van Bol.com of Wehkamp. De klantenbinding van de groothandel wordt daardoor beter. Bovendien wint de groothandel zo aan marktmacht, ten koste van fabrikanten.”

Volgens GROUP7 wordt het tijd dat fabrikanten het heft weer in handen nemen. Van Dam: “We zien nu vooral veel investeringen in social media. Terwijl er in foodservice maar zo weinig social media voorbeelden met rendement zijn. Het is belangrijk planmatiger te gaan investeren in e-commerce en marketing via internet. Fabrikanten kunnen zo de slagkracht van hun verkoopteam vergroten.”

GROUP7, adviesbureau in e-commerce, voerde het onderzoek uit. Het beschrijft zeven belangrijke e-commerce trends voor de foodservice in het eindrapport.
 

Bron: FoodClicks

Auteur: Martijn Louws