Groothandel Makro gaat assortiment halveren, meer onderscheid met food

Makro wil dat ondernemers meer reden hebben de groothandel te bezoeken.

Groothandels - Makro gaat in zijn vestigingen in Nederland het assortiment halveren. Daarnaast wil de groothandel zich gaan onderscheiden met food en foodgerelateerde producten. Ook gaat het bedrijf reorganiseren wat de komende drie jaar een banenverlies van zeshonderd oplevert.

Dat zegt Kef van Helbergen, directeur van Makro Nederland, donderdag in het Financieele Dagblad. De groothandel is momenteel bezig met de ontwikkeling van een nieuw winkelconcept waarin niet langer ruimte is voor de 65.000 artikelen die het nu in het assortiment biedt, maar nog maar voor 32.000. De ruimte die vrijkomt, wordt ingenomen door andere ondernemers die ook hun diensten en producten kunnen aanbieden. Dat worden tijdelijke en permanente shop-in-shops. De operatie gaat Makro zo’n 50 miljoen euro kosten. De 4000 personeelsleden van Makro Nederland hebben dit donderdagochtend te horen gekregen. ‘We maken winst, maar niet genoeg’, aldus Van Helbergen in het FD.

Om de resultaten te verbeteren gaat Makro meer levensmiddelen aanbieden en zich minder richten op nonfood en elektronica zoals televisies. Daarnaast moeten basisproducten als wasmiddelen, wc-papier en T-shirts tot het vaste assortiment gaan behoren. Het vernieuwde, verkleinde en meer op food toegespitste assortiment moet ervoor zorgen dat zelfstandige ondernemers extra redenen hebben om naar een Makro te komen. Daarnaast moeten de Makro-vestigingen volgens Van Helbergen meer een ontmoetingsplek worden om te kunnen netwerken en waar ondernemers zelf hun producten kunnen verkopen. Volgens het FD gaat Makro voor horecaondernemers een aparte organisatie opzetten. Klanten die niet naar de groothandel komen, kunnen ook via de website producten bestellen of deze laten bezorgen.

Makro is opgericht door de Steenkolen Handels Vereniging (SHV) van de familie Fentener van Vlissingen. Het concern is eigendom van de Duitse METRO Group dat naast de Makro ook eigenaar is van Mediamarkt en Saturn. METRO kocht de filialen in 1998 van SHV. Makro heeft in Nederland zestien vestigingen, waarvan de eerste in 1968 opende in Amsterdam. In Nederland telt Makro zo’n 5.400 werknemers. Driehonderd werken op het hoofdkantoor in Amsterdam, de rest in de filialen.

Auteur: Paul Peter Blonk