Hak wint FNLI Merk van het Jaar Award 2013

Supermarkt - Hak is door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2013.  Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Pickwick en Mona. De Merk van het Jaar Awards werden gisteren uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in DeFabrique te Utrecht.

Op basis van consumentenonderzoek werden merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. De top drie ziet er dit jaar opvallend anders uit dan de jaren ervoor. Reden is dat dit jaar, naast de absoluut hoogste score voor gemeten merkkracht, voor het eerst ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2012 in het onderzoek is meegenomen. In 2012 mocht Douwe Egberts zichzelf Merk van het Jaar noemen, gevolgd door Campina en Verkade op de tweede en derde plaats.

Voorafgaand aan de uitreiking van de overall prijs werden de winnaars in zeven productcategorieën bekendgemaakt: Alcoholische dranken: Lindeman’s; Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Pickwick; Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter; Kruidenierswaren overig: Koopmans; Zuivel, kaas en geelvetten: Mona; Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Hak en Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea

Daarnaast werd een Award uitgereikt aan het merk dat het meest vernieuwend is, oftewel vaak nieuwe producten introduceert. Deze prijs werd gewonnen door Mona, gevolgd door Pickwick en Lay’s op respectievelijk de tweede en derde plaats. “Deze Award onderstreept nog eens dat fabrikanten van merkproducten een belangrijke factor bij de innovatie in het schap vormen”, aldus Philip den Ouden, directeur FNLI.

Bron: FNLI 

Auteur: Steffen van Beek