Heineken geeft nieuwe invulling aan Franse lunch
Buitenland – Een glas Pelforth, een van de speciaalbiertjes van Heineken, een croque-monsieur en een kop koffie; het is het recept dat de omzetten van de cafés in Frankrijk een nieuwe impuls moet geven. Heineken, de grootste brouwer in Frankrijk, helpt de cafés graag ’de klanten weer naar het café te lokken’. Want de bierverkopen lopen terug. Dus biedt café Le Biscornu in Parijs sinds maart een eigen snelle lunch. Voor €6,50 serveert de barman een glas Pelforth, een croque-monsieur en een kop koffie na. Het recept moet de traditionele Franse lunch van kip met wijn doen vergeten. Een Heineken-zegsvrouw: “We hebben onderzoek gedaan naar de lunchgewoonten van Fransen. Steeds meer Fransen gaan minder dan een uur lunchen. Heel anders dan vroeger, toen er nog de tijd voor genomen werd en lunchen aan de bar heel gewoon was. Fastfood heeft een flink deel van de afzet gepakt.” Het aantal cafés dat een lunch aanbiedt, is ook flink teruggelopen In 1960 waren er nog ruim 200.000 in Frankrijk, zo meldt de Telegraaf, maar dat aantal is inmiddels teruggelopen tot 28.000. Was eind jaren 90 nog 40% van de omzet van de cafés aan bierverkoop te danken, inmiddels is dat nog maar de helft Bron: De Telegraaf
Auteur: Steffen van Beek