Heineken meest dominante merk in kantines bij vier populaire sporten

Heineken, waaronder ook de merken Brand en Amstel vallen, het vaakst verkrijgbaar bij sportkantines

Sportkantines – Na een potje tennis, golf, hockey of voetbal, is de kans groot dat je een pils van Heineken nuttigt. Want bij deze vier populaire sporten is Heineken het meest dominante biermerk.

Dat blijkt uit datagegevens van het bedrijf Datlinq. Volgens cijfers dit bureau in Capelle aan de IJssel schenken ze bij meer dan een derde van de tennis-, voet-, golf- of hockeykantines biermerken van Heineken, waaronder ook de merken Brand en Amstel vallen.

Bij voetbal is Heineken al helemaal overheersend, zo laat het bedrijf weten. Daar is het aanwezig in 53 procent van de kantines. Opvallend is dat de positie van Bavaria – een van de grootste bierbrouwers van het land – erg verschilt. Bij voetbal drinken ze het bier van de Brabantse brouwer meestal niet, maar na afloop van een golfwedstrijd vaak wel. Bij deze sport heeft Bavaria 16% procent van de markt in handen.

Energiedrank

Datlinq heeft ook geanalyseerd hoe de verdeling is van de energiedrankjes in de verschillende sportkantines. Energiedrank, zoals Red Bull, wordt bij 20 procent van de Nederlandse sportverenigingen geschonken, maar bij voetbal is dit twee keer zo veel ( 47 procent) als bij de andere sporten. Op de vraag waarom is moeilijk te beantwoorden geven omdat Datlinq alleen de distributie in kaart brengt. Zo weten we dat AA Drink het vaakst verkrijgbaar is bij de sportkantines, maar dat bij golf het oranje drankje het juist met een tweede plaats doen. Ruim 57 procent biedt in plaats van AA drink daar namelijk Aquarius aan. Overigens is van alle populaire sporten bij golf sportdrank het minst geliefd, zo laat het bureau weten. 15 procent van de golfkantines biedt het niet eens aan tegenover 1 procent van de voetbalkantines.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek