HEMA te duur, behalve met voeding


Warenhuisketen – Zelfs HEMA is in deze economisch mindere tijden te duur. Deze conclusie kan worden getrokken uit de vandaag gepubliceerde omzet- en winstcijfers van de oer-Hollandse winkelketen. In het afgelopen boekjaar daalde de nettowinst van 11,4 miljoen in 2011 naar 6,4 miljoen euro in 2012. De omzet steeg met 0,3 procent tot 1,153 miljard euro mede dankzij de groei in de voedselverkopen. Dat maakte het concern woensdag bekend. Ook de HEMA heeft het afgelopen jaar te maken gekregen met een verslechterd economisch klimaat, een scherpe daling van het consumentenvertrouwen en de btw-verhoging die drukt op de winstmarges. Gezien die omstandigheden zegt topman Ronald van Zetten tegen De Telegraaf tevreden te zijn over de resultaten. De HEMA heeft het ‘goed gedaan’, vindt hij. Dat consumenten beknibbelen op hun uitgaven, is onder meer te merken bij producten voor de decoratie van huizen, zoals gordijnen. Voedsel blijft het goed doen, vooral ook in de eigen restaurants waar het ontbijtje voor 1 euro een hit is en ook het onlangs geïntroduceerde 4-uurtje (koffie of thee met gebak eveneens voor de eenheidsprijs van 1 euro) klanten trekt. HEMA verwacht ook in 2013 het hoofd te moeten bieden aan ‘de crisis’, maar spreekt geen concrete verwachtingen uit voor omzet en winst. Het concern, sinds 2007 eigendom van de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital, telt 638 winkels, waarvan 517 vestigingen in Nederland en 121 in het buitenland.   Bron: FoodClicks/De Telegraaf

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid