HMSHost, Lagardere en SSP verkrijgen de formules van NS-Stations


Reizigersshops - NS heeft de marktpartijen voor drie eigen retailformules geselecteerd. Het voornemen is om de exploitatie van de winkels van Broodzaak per 1 december 2018 over te dragen aan HMSHost, de exploitatie van Smullers-winkels  gaat per 1 februari 2019 over naar Lagardere en de winkels van Starbucks op de stations tot slot  gaan per 1 januari 2019 over naar SSP Alle drie zijn het ervaren retailorganisaties met diverse winkelformules in eigen beheer. HMSHost exploiteert al diverse locaties op de Nederlandse treinstations, zoals La Place, Burger King en Leon. Lagardere is onder meer exploitant van een aantal nonfood-locaties op Schiphol en SSP is een internationale retailorganisatie, die actief is op Schiphol em diverse internationale travellocaties. Het overdragen van de formules Smullers, Broodzaak en Starbucks op de stations liep al geruime tijd. NS heeft in haar strategie de keuze gemaakt om retail op stations aan de markt te laten waar de markt dit zelf ook kan. Afgesproken is dat alle, in totaal circa 1300 medewerkers met een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket mee over gaan naar de nieuwe exploitant. Spoorslags Beter In haar strategie Spoorslags Beter kiest NS er voor om zich te richten op het bieden van een goede treinreis. Het zorgen voor goede stations en het bijdragen aan een comfortabele reis van deur tot deur horen daar onlosmakelijk bij. Tien jaar geleden waren er bijna geen marktpartijen die op het station wilden ondernemen. Inmiddels zijn de stations populaire locaties in de markt. Dat biedt de mogelijkheid de exploitatie van de winkel aan andere partijen over te laten. NS behoudt hierbij een regie functie en zal voortdurend monitoren of het aanbod voldoet aan de wensen van de reiziger. Daarnaast heeft NS met de geselecteerde marktpartijen afspraken gemaakt over bijvoorbeeld het aanbod, openingstijden en de dienstverlening aan de reiziger. Zo houdt NS regie op de kwaliteit en de diversiteit van het winkelaanbod op de stations. In lijn met de strategie Spoorslags Beter blijft NS de formules Kiosk (inclusief Automaten), StationsHuiskamer, Railcatering, AH to go en Julia’s zelf exploiteren.. Bij de winkels van Smullers op het station werken circa 400 medewerkers. Bij de Broodzaak circa 400 en bij Starbucks op het station circa 500 medewerkers. Alle betrokken medewerkers zijn geïnformeerd. Eerder deze maand werd bekend dat NS de negen winkels van de formule HEMA op het station per 1 oktober aanstaande overdraagt aan HEMA B.V. De circa 300 medewerkers van de HEMA-winkels gaan ook met vergelijkbare arbeidsvoorwaarden over naar de nieuwe eigenaar. (In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over deze grote Nederlandse overname binnen de reiswereld) Bron: @FoodClicks Reizigersshops - NS heeft de marktpartijen voor drie eigen retailformules geselecteerd. Het voornemen is om de exploitatie van de winkels van Broodzaak per 1 december 2018 over te dragen aan HMSHost, de exploitatie van Smullers-winkels  gaat per 1 februari 2019 over naar Lagardere en de winkels van Starbucks op de stations tot slot  gaan per 1 januari 2019 over naar SSP Alle drie zijn het ervaren retailorganisaties met diverse winkelformules in eigen beheer. HMSHost exploiteert al diverse locaties op de Nederlandse treinstations, zoals La Place, Burger King en Leon. Lagardere is onder meer exploitant van een aantal nonfood-locaties op Schiphol en SSP is een internationale retailorganisatie, die actief is op Schiphol em diverse internationale travellocaties. Het overdragen van de formules Smullers, Broodzaak en Starbucks op de stations liep al geruime tijd. NS heeft in haar strategie de keuze gemaakt om retail op stations aan de markt te laten waar de markt dit zelf ook kan. Afgesproken is dat alle, in totaal circa 1300 medewerkers met een vergelijkbaar arbeidsvoorwaardenpakket mee over gaan naar de nieuwe exploitant. Spoorslags Beter In haar strategie Spoorslags Beter kiest NS er voor om zich te richten op het bieden van een goede treinreis. Het zorgen voor goede stations en het bijdragen aan een comfortabele reis van deur tot deur horen daar onlosmakelijk bij. Tien jaar geleden waren er bijna geen marktpartijen die op het station wilden ondernemen. Inmiddels zijn de stations populaire locaties in de markt. Dat biedt de mogelijkheid de exploitatie van de winkel aan andere partijen over te laten. NS behoudt hierbij een regie functie en zal voortdurend monitoren of het aanbod voldoet aan de wensen van de reiziger. Daarnaast heeft NS met de geselecteerde marktpartijen afspraken gemaakt over bijvoorbeeld het aanbod, openingstijden en de dienstverlening aan de reiziger. Zo houdt NS regie op de kwaliteit en de diversiteit van het winkelaanbod op de stations. In lijn met de strategie Spoorslags Beter blijft NS de formules Kiosk (inclusief Automaten), StationsHuiskamer, Railcatering, AH to go en Julia’s zelf exploiteren.. Bij de winkels van Smullers op het station werken circa 400 medewerkers. Bij de Broodzaak circa 400 en bij Starbucks op het station circa 500 medewerkers. Alle betrokken medewerkers zijn geïnformeerd. Eerder deze maand werd bekend dat NS de negen winkels van de formule HEMA op het station per 1 oktober aanstaande overdraagt aan HEMA B.V. De circa 300 medewerkers van de HEMA-winkels gaan ook met vergelijkbare arbeidsvoorwaarden over naar de nieuwe eigenaar. (In de aankomende uitgave van @FoodClicks meer over deze grote Nederlandse overname binnen de reiswereld) Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid