Hoe professioneel denkt ProFri?


(UPDATE) Fastservice - Profri, de vereniging die zich sterk maakt voor de professionele frituurders in Nederland, heeft de strijd aan gebonden met fabrikanten die hun A-merken niet meer exclusief aanbieden aan de cafetariasector, maar ook aan supermarkten. De vereniging vreest dat de sector op deze manier steeds minder vaak een beroep kan doen op de exclusieve distributie van bepaalde producten. Recente voorbeelden van fabrikanten die hun merken voortaan ook binnen de supermarkten aanbieden zijn Aviko met RAS patat en Royaan met de Kwekkeboom-kroketten. Deze keuze schoot niet alleen ProFri in het verkeerde keelgat, maar ook een aantal cafetaria-ondernemers, die zich op social media niet onbetuigd lieten. Veel ondernemers hebben met pijn in het hart inmiddels voor een ander merk gekozen of zijn voornemens dit te gaan doen”, meldt ProFri. Een beeld dat iets genuanceerder ligt, want lang niet iedereen is tegen, zo blijkt. ProFri zelf geeft dat ook aan; ‘leden zijn verdeeld over de stappen van de fabrikanten’. Sommigen zijn mordicus tegen, anderen hebben er geen problemen mee. De verdeeldheid is voor ProFri geen reden om de boodschap aan te passen. Behalve de gesprekken met fabrikanten over de exclusiviteit gaat ProFri op 6 mei de mening van de (verdeelde) leden overbrengen naar de directie van Royaan. Commentaar @FoodClicks: Vraag is of ProFri professioneel genoeg denkt in deze tijd. Of speelt de vereniging met haar stellingname alleen op de emotie van ondernemers? Natuurlijk heeft elke sector graag producten exclusief, maar als daar in het geval van RAS-patat tientallen jaren niets mee gebeurt in de cafetariasector dan geeft dat fabrikanten in ieder geval de mogelijkheid om het in de thuismarkt te proberen. In het geval van Royaan kan het de ondernemers helpen wanneer Kwekkeboom een veel grotere naambekendheid krijgt. De vraag in het professionele kanaal zal daardoor zeker toenemen. Bovendien geeft het ondernemers de mogelijkheid te laten zien dat zij als professionele frituurders in staat zijn een beter product te serveren. ProFri zou ook deze aspecten meer in overweging moeten nemen, alvorens een standpunt tegen de A-merkfabrikanten, die hun producten ook naar de supermarkten brengen, in te nemen. Dat laatste past niet in een professionele houding. ProFri moet denken in kansen, niet in bedreigingen. Ingezonden als reactie op bovenstaand artikel: Als vakvereniging komen we primair op voor de belangen van onze leden. Gezamenlijk, ProFri, de partners (lees fabrikanten) en de leden, willen wij het vakmanschap benadrukken en zo het onterecht negatieve beeld van de consument over onze branche geleidelijk aan de positieve kant op duwen. En ja, daarin speelt emotie een belangrijk rol! Als vakvereniging zitten wij met fabrikanten en leveranciers om de tafel om zo met elkaar, hetgeen wat er leeft bij onze leden en de ontwikkelingen die zij en wij zien, te bespreken. Daar gaan we vervolgens professioneel mee om, zonder overigens de emoties die er leven te negeren. Wij kunnen niet zomaar voorbijgaan aan wat het onze ondernemers emotioneel doet wanneer fabrikanten en leveranciers bepaalde rationele keuzes maken, zoals hun toppers naar de supermarkt te brengen. Dit raakt ondernemers telkens in hun hart. We realiseren ons ook dat het retailkanaal voor veel grote fabrikanten steeds belangrijker aan het worden is en dat we hun keuzes niet altijd zullen kunnen tegenhouden. Veel grote snack- en frietfabrikanten verkopen inmiddels meer via het retailkanaal dan via de professionele frituurders. Het mooie is wel dat hun keuzes tegelijkertijd ook weer kansen biedt voor nieuwkomers. Maar ook die nieuwkomers gaan groeien en zullen mogelijk worden overgenomen. Exclusiviteit is in elk geval een groot goed geworden. Hierover willen we in gesprek met onze partners. Gezamenlijk kijken we hoe we dit in de toekomst kunnen borgen om niet telkens achteraf te worden geconfronteerd met keuzes van fabrikanten waar ondernemers niet blij van worden. We hebben gekozen om proactief hiermee aan de slag te gaan in plaats van achteraf telkens te blijven ‘droeftoeteren’. Dus wij denken wel degelijk in kansen en niet in bedreigingen! De eerste toezeggingen van fabrikanten hebben we al binnen. We zoeken nu samen naar een manier hoe we dit gaan vastleggen. Frans van Rooij, ProFri.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid