Horeca groeit in de breedte


Cijfers - De horeca ziet in 2017 voor het vierde jaar op rij omzetgroei tegemoet. Het omzetvolume stijgt met drie procent en de prijzen nemen ook verder toe. De sector profiteert van de overwegend gunstige economische omgeving. Dit meldt het Economische Bureau van ING. Op de binnenlandse markt is het beeld positief. Het consumentenvertrouwen is momenteel bovengemiddeld, de koopkracht stijgt en de werkloosheid daalt. Ook het buitenlands toerisme groeit vooralsnog. Politieke onrust binnen en buiten Europa vormt echter een risico. Thijs Geijer, Sectoreconoom Horeca: “De verbetering van de koopkracht betekent dat de frequentie waarmee consumenten buiten de deur eten, drinken of slapen, stijgt. De horeca springt daar op in en we zien dat ook dat het aanbod snel toeneemt.” Meer consumpties De omzetgroei in de horeca is breed gedragen. Restaurants, cafés en cafetaria’s verkopen in 2017 meer consumpties. Vooral de cafetaria’s gaan een mooi jaar tegemoet. In 2016 groeit het omzetvolume van de fastservicebranche al beduidend sneller (plus 7 procent) dan in de totale horeca, voor 2017 wordt verdere groei voorzien. De veerkracht binnen de branche is groot en eerdere conjuncturele dips is men snel te boven gekomen om vervolgens weer volop verder te groeien, aldus de onderzoekers van ING. Die versnelling is ook mogelijk doordat het aanbod zich relatief makkelijk aanpast aan de vraag. In twee jaar tijd nam het aantal vestigingen met meer dan 12 procent toe. Meer dan de helft van die groei vond plaats in de Randstad. Ook de hotels kunnen rekenen op een positief 2017. Er vinden volgens de onderzoekers meer overnachtingen plaats. Het totale omzetvolume groeit naar verwachting met drie procent. Eetgelegenheden lijken bovendien goede papieren te hebben en groeien zelfs iets sterker. Bron: @FoodClicks Cijfers - De horeca ziet in 2017 voor het vierde jaar op rij omzetgroei tegemoet. Het omzetvolume stijgt met drie procent en de prijzen nemen ook verder toe. De sector profiteert van de overwegend gunstige economische omgeving. Dit meldt het Economische Bureau van ING. Op de binnenlandse markt is het beeld positief. Het consumentenvertrouwen is momenteel bovengemiddeld, de koopkracht stijgt en de werkloosheid daalt. Ook het buitenlands toerisme groeit vooralsnog. Politieke onrust binnen en buiten Europa vormt echter een risico. Thijs Geijer, Sectoreconoom Horeca: “De verbetering van de koopkracht betekent dat de frequentie waarmee consumenten buiten de deur eten, drinken of slapen, stijgt. De horeca springt daar op in en we zien dat ook dat het aanbod snel toeneemt.” Meer consumpties De omzetgroei in de horeca is breed gedragen. Restaurants, cafés en cafetaria’s verkopen in 2017 meer consumpties. Vooral de cafetaria’s gaan een mooi jaar tegemoet. In 2016 groeit het omzetvolume van de fastservicebranche al beduidend sneller (plus 7 procent) dan in de totale horeca, voor 2017 wordt verdere groei voorzien. De veerkracht binnen de branche is groot en eerdere conjuncturele dips is men snel te boven gekomen om vervolgens weer volop verder te groeien, aldus de onderzoekers van ING. Die versnelling is ook mogelijk doordat het aanbod zich relatief makkelijk aanpast aan de vraag. In twee jaar tijd nam het aantal vestigingen met meer dan 12 procent toe. Meer dan de helft van die groei vond plaats in de Randstad. Ook de hotels kunnen rekenen op een positief 2017. Er vinden volgens de onderzoekers meer overnachtingen plaats. Het totale omzetvolume groeit naar verwachting met drie procent. Eetgelegenheden lijken bovendien goede papieren te hebben en groeien zelfs iets sterker. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid