Horeca plust in het tweede kwartaal, maar groeicijfer vraagt wel nuancering

Toename van aantal horecalocaties zorgt ook voor meer omzetspreiding

Marktcijfers - De horecaomzet groeide in het tweede kwartaal met 9,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ten opzichte van het eerste groeide de omzet met 1,8%. De positieve cijfers die het CBS gisteren bekendmaakte vragen volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wel om enige nuancering.

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Onze branche profiteert van een gunstig economisch klimaat; Nederlanders en toeristen consumeren meer in de Nederlandse horeca en geven daarbij ook meer uit. Maar we moeten ook realistisch zijn. Omzet is nog geen winst. Er zijn hotels, restaurants en cafés waar het hartstikke goed gaat, maar er zijn ook nog steeds bedrijven waar het minder goed gaat. Bovendien zijn er ook dit kwartaal weer veel horecazaken bijgekomen, waardoor de concurrentie verder toeneemt.”

Sterke groei fastservice

Binnen de horeca ging het in het tweede kwartaal van 2017 met alle verschillende bedrijfstakken goed. De hoogste omzetgroei is te zien bij fastservicebedrijven. Dat sluit aan bij het feit dat het eetpatroon van mensen de laatste jaren verandert. Meer mensen kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Het aantal fastservicebedrijven (snackbars, fastfood-restaurants, lunchrooms en bezorgdiensten) groeit dan ook sneller dan het aantal restaurants. Zo laat KHN weten. Daarbij komt dat het aantal bedrijven harder groeit dan het aantal verkochte consumpties. Al geven consumenten wel meer uit voor deze consumpties. Dat betekent dat de omzet over meerdere bedrijven moet worden verdeeld.

Nuancering

Ook bij cafés, waar het eerder minder goed ging, zien het CBS in het afgelopen kwartaal een duidelijk herstel. Toch is daar een relativering op z’n plaats, volgens de horeca-voorman, want in vergelijking met tien jaar geleden is een-vijfde van de cafés (en daarmee hun omzet) verdwenen.

Volgens KHN is het van belang niet alleen naar de voorkant van de cijfers te kijken, maar ook naar de achterliggende zaken. Toenemende concurrentie door meer horeca-aanbod, stijgende huurprijzen en grotere afdrachten aan commissies zetten de marges onder druk. In lang niet alle gevallen wordt die zaken gecompenseerd door de toename in de omzet, volgens KHN.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek