Horeca speelt met betaalconcepten


Betaalconcepten – Een markt in zwaar weer is vaak ook een markt waar innovatieve ideeën ontstaan. Dit geldt ook voor de horeca. In toenemende mate zie je in Nederland, maar ook daarbuiten nieuwe betaalconcepten ontstaan. Concepten die gasten massaal omarmen, die een sociaal doel dienen of die de gast het gevoel geven volledig in controle te zijn, zoals bij all you can eat-formules. Maar niet overal is dit successvol. All you can eat is inmiddels een beproefd betaalconcept voor restaurants. Neem het Wereldrestaurant A1-Plaza. Daar betalen gasten vooraf een vast bedrag voor het door hen aangegeven arrangement. Vervolgens kan men onbeperkt nemen van een verscheidenheid van wereldse gerechten van authentieke, hedendaagse en verrassende keukens met gerechten uit Amerika, Azië en Europa, zoals pasta’s, pizza, sushi, spareribs, wok en vis. De gerechten worden ‘live’ voor de gast bereid. Alles inclusief non-alcoholische dranken, koffie, thee, verse jus d’orange, smoothies, slush puppie en heerlijke wereldse desserts. En zin in een alcoholische versnapering? Met een zogenoemde CheerZCard kunnen gasten een alcoholisch drankje tegen een vriendelijke prijs bij de bar verkrijgen. Maar niet alleen restaurants, ook enkele cafetaria’s hebben het all you can eat-concept omarmd. Klaas Vaak in Sliedrecht bijvoorbeeld. Iedere maandag, dinsdag, woensdag en donderdag kunnen gasten daar voor 7,50 euro hun buik rond eten. Een drankje of milkshake is bij de prijs inbegrepen. Vaak niet Dagelijks zitten er -volgens een medewerkster - zo’n 5 gasten. Die moeten hun bord helemaal leeg eten, anders volgt er een sanctie van 1,50 euro. “Een succes? Nou, veel omzet en winst brengt het ons niet. Natuurlijk komen er wel eens grote groepen op af, verjaardagspartijtjes van kinderen bijvoorbeeld, maar echt vaak gebeurt dit niet. Wel hebben we er veel publiciteit door gekregen”, aldus de medewerkster. Of dit positief is, is de vraag. Het Voedingscentrum maakt zich zorgen over het concept in de cafetaria, maar eigenlijk ook in de hele horeca. All you can eat verleidt volgens het Voedingscentrum tot te snel en te veel eten. Toch is het voor veel restaurants nog altijd een beproefd middel om gasten te verleiden tot een bezoek aan hun horecagelegenheid. Meer weten over betaalconcepten? In nieuwste uitgave van @FoodClicks worden de diverse (inter)nationale succesformules beschreven. Gratis abonnement aanvragen kan hier.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid