Horeca vult leegstand in winkelstraten op


Vastgoed – De horeca neemt een steeds prominentere positie in in winkelstraten. Sectoreconomen van ABN Amro schrijven in een donderdag gepubliceerd rapport namelijk dat het aandeel leegstaande panden in winkelgebieden is vorig jaar afgenomen van 7,5 naar 7,25 procent. De reden? De komst van horeca. In winkelgebieden zijn inmiddels meer lunchrooms, restaurants, ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfoodzaken te vinden, schrijven de economen. Zo zijn er sinds 2010 bijvoorbeeld 836 lunchrooms en bijna 900 restaurants tussen de winkels bij gekomen.De bank denkt dat ook dit jaar het aantal horecazaken in winkelstraten zal toenemen. Hier kan de detailhandel van profiteren, stellen de schrijvers van het rapport. “Horeca houdt een winkelgebied aantrekkelijk en beïnvloedt ook de individuele omzet van retailers positief.” Concepten Daarnaast passen veel winkeliers hun winkelconcept aan de omgeving aan. Zo ontstaan kleinere winkellocaties in de steden die consumenten gemak bieden. “Het is belangrijk dat winkelgebieden aantrekkelijk blijven en consumenten beleving bieden. Blurring en de combi tussen retail en horeca maken een winkelgebied sterker, maar dat geldt óók voor vormen van entertainment”, aldus de economen in het rapport. De schrijvers wijzen op de komst van bijvoorbeeld escape-rooms in winkelstraten, waardoor die ook de functie van verblijfs- en belevingsplekken krijgen. “Winkelgebieden die hier goed op inspelen, kunnen het verschil maken. Een mix tussen retail en horeca is kansrijk, maar dit moet wel zo gebeuren dat voor zowel retailers als horecabedrijven voldoende ruimte overblijft om te ondernemen.” Bron: Nu.nl/@FoodClicks   Vastgoed – De horeca neemt een steeds prominentere positie in in winkelstraten. Sectoreconomen van ABN Amro schrijven in een donderdag gepubliceerd rapport namelijk dat het aandeel leegstaande panden in winkelgebieden is vorig jaar afgenomen van 7,5 naar 7,25 procent. De reden? De komst van horeca. In winkelgebieden zijn inmiddels meer lunchrooms, restaurants, ijssalons, pannenkoekenhuizen en fastfoodzaken te vinden, schrijven de economen. Zo zijn er sinds 2010 bijvoorbeeld 836 lunchrooms en bijna 900 restaurants tussen de winkels bij gekomen.De bank denkt dat ook dit jaar het aantal horecazaken in winkelstraten zal toenemen. Hier kan de detailhandel van profiteren, stellen de schrijvers van het rapport. “Horeca houdt een winkelgebied aantrekkelijk en beïnvloedt ook de individuele omzet van retailers positief.” Concepten Daarnaast passen veel winkeliers hun winkelconcept aan de omgeving aan. Zo ontstaan kleinere winkellocaties in de steden die consumenten gemak bieden. “Het is belangrijk dat winkelgebieden aantrekkelijk blijven en consumenten beleving bieden. Blurring en de combi tussen retail en horeca maken een winkelgebied sterker, maar dat geldt óók voor vormen van entertainment”, aldus de economen in het rapport. De schrijvers wijzen op de komst van bijvoorbeeld escape-rooms in winkelstraten, waardoor die ook de functie van verblijfs- en belevingsplekken krijgen. “Winkelgebieden die hier goed op inspelen, kunnen het verschil maken. Een mix tussen retail en horeca is kansrijk, maar dit moet wel zo gebeuren dat voor zowel retailers als horecabedrijven voldoende ruimte overblijft om te ondernemen.” Bron: Nu.nl/@FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid