Horecaomzet NS stijgt in tien jaar met 150 miljoen euro

Reizigersshops – De horecaomzet op de Nederlandse treinstations is in tien jaar met 150 miljoen euro gestegen. Dit blijkt uit cijfers van NS, waarover NRC Q publiceert.

De omzet van onder meer Kiosk en AH to go op de Nederlandse treinstations bedroeg in 2003 ‘slechts’ 206 miljoen euro. In 2013 werd met de verkoop van koffie en vers belegde broodjes 359 miljoen euro binnengehaald, een plus van bijna 75 procent ten opzichte van de omzet in 2003. Hiermee is de NS na McDonald’s en Van der Valk qua omzet het grootste horecabedrijf van Nederland. Met name tussen de jaren 2005 en 2009 maakte de NS reuzenstappen met de horecaomzet van 237 miljoen euro in 2005 naar 330 miljoen euro in 2009.

Verbreden
Het succes van de horeca-exploitatie is voor de NS reden om de scoop te verbreden. Ook over de grens opent het broodjeszaken en koffiecorners op stations, zelfs op plekken waar niet eens NS-treinen rijden. Zo hebben België en Frankrijk hun eigen AH to go-versies en heet de Franse tegenhanger van C’est du Pain La Croissanterie. In het Verenigd Koninkrijk werkt NS samen met Costa: na Starbucks de grootste koffieketen ter wereld.

Bron: @FoodClicks/NRC Q
 

Auteur: Martijn Louws