Horecaondernemers discussiëren over succesvol inzetten van data


Discussie - Lightspeed, een bedrijf dat webwinkel software en POS kassasysteem in de cloud levert, organiseerde in Restaurant C in Amsterdam een discussieontbijt met horecaondernemers over data in de horeca. Centraal de vraag: Hoe zet je data in de horeca succesvol in? De belangrijkste punten die ter tafel kwamen waren ‘hoe wordt data toepast in het bedrijf’ en ‘wat zouden we willen met data?’ Veel mogelijkheden blijven nog onbenut. Sjeel Koster, marketing manager van Lightspeed laat aan tafel verschillende onderwerpen de revue passeren als voorbode van het Lightspeed-evenement Data Meets Hospitality op 25 juni in Antwerpen. Aan tafel zitten David Kijlstra, commercial manager Zoku; Ron Simpson, eigenaar van The Avocado Show; Jeroen van de Scheur die (markt)onderzoek doet voor The Avocado Show;  Mark Raaff, general manager pop-up restaurant Baut; Laura van Nieuwland, director en Claire de Beer, manager Guts & Glory van Horecagroep Breda en Louis Wesseling, co-founder en algemeen directeur van Salsa Shop. Zoku David Kijlstra van Zoku heeft zich ten doel gesteld meer datadriven te worden. Zoku is een hotelconcept waarbij de gehuurde kamer niet alleen bedoeld is om in te slapen, maar ook om in te werken en te wonen. Kijlstra: ‘We zijn nog niet heel ver als het gaat om data. reviews van gasten zijn voor ons het belangrijkste. Het antwoord op de vraag ‘hoe was je diner of je verblijf?’.  Maar je moet natuurlijk zo’n vraag opvolgen door te vragen hoe we zaken kunnen verbeteren. In ons restaurant kijken we naar welke targetgroups wat bestellen en welke gerechten onder die geroep populair zijn. We passen gerechten daarop aan.’ Horecagroep Breda Ook Horecagroep Breda, met restaurants Breda, Pita Kebab & Falafel, Guts & Glory en Maris Piper stuurt op reviews. Laura van Nieuwland: ‘We bespreken reviews iedere week met de managers. We proberen daarbij wel de medewerkers te beschermen, want je ziet reviews natuurlijk maar van één kant.’  Het bedrijf doet nog niet veel met data van gasten. Bijvoorbeeld echt inzoomen op wie de gasten zijn en wat ze besteden. ‘We hebben bij twee restaurants alleen het chefs menu dus daar kun je moeilijk op sturen.’ Voor de reserveringen gebruikt Horecagroep Breda het systeem Reserve a table. Baut Mark Raaff van Baut zegt overal op te reageren: ‘We krijgen via Iens zo’n 300 a 400 mensen per maand binnen. We bieden gratis maaltijd bij slechte recensie. We willen dat iedereen een goede ervaring heeft. We reageren altijd en zo snel mogelijk.’ The Avocado Show Bij The Avocado Show gebruiken ze heel veel data. Ron Simpson: ‘We hebben een grote online following en dat managen we voortdurend. Zo kijken we welke geposte gerechten de meeste followers hebben. De meeste gerechte zijn extreem instagrammable, maar welke gerechten scoren visueel het beste? Die data verzamelen we en koppelen we aan de acties in het restaurant.’ Maar zijn dat ook de hardlopers? Simpson: ‘Daar kijken we kritisch naar. Het komt weleens voor dat een gerecht heel goed scoort op social media, maar dat dat margetechnisch wat minder interessant is. Toch kan zo’n gerecht vanwege de social shares misschien toch op de kaart blijven staan. Alles staat met een reden op de kaart. Dat kunnen dus ook items zijn die weinig worden gedeeld en gerechten voor avocado haters.’ Bezorgen Data is ook van belang om bezorging goed op poten te zetten. Van de bezorgmarkt verwachten de ondernemers aan tafel veel, al vinden ze de fee die ze af moeten dragen aan de bezorgdiensten te hoog. Wesseling: ‘Voor de Salsa Shop is bezorgen super belangrijk en het wordt ook alleen maar meer. Alles wordt ook ingericht om meer aan bezorging te kunnen doen. We bouwen er zelfs een extra lijn voor in de keuken. De extra kosten voor bezorgen worden doorberekend aan de gasten.’ Maar uit de reacties blijkt dat er nu vooral nog gekeken wordt naar de kosten. Data kan helpen de opbrengsten te verhogen. ‘Bij Baut bezorgen we nu nog niet veel’, aldus Mark Haaf. ‘In Amsterdam Oost was dat meer. We hebben wel een aparte keuken en ingang voor bezorging. Het is interessante business.’ Bron: Misset Horeca/@FoodClicks Discussie - Lightspeed, een bedrijf dat webwinkel software en POS kassasysteem in de cloud levert, organiseerde in Restaurant C in Amsterdam een discussieontbijt met horecaondernemers over data in de horeca. Centraal de vraag: Hoe zet je data in de horeca succesvol in? De belangrijkste punten die ter tafel kwamen waren ‘hoe wordt data toepast in het bedrijf’ en ‘wat zouden we willen met data?’ Veel mogelijkheden blijven nog onbenut. Sjeel Koster, marketing manager van Lightspeed laat aan tafel verschillende onderwerpen de revue passeren als voorbode van het Lightspeed-evenement Data Meets Hospitality op 25 juni in Antwerpen. Aan tafel zitten David Kijlstra, commercial manager Zoku; Ron Simpson, eigenaar van The Avocado Show; Jeroen van de Scheur die (markt)onderzoek doet voor The Avocado Show;  Mark Raaff, general manager pop-up restaurant Baut; Laura van Nieuwland, director en Claire de Beer, manager Guts & Glory van Horecagroep Breda en Louis Wesseling, co-founder en algemeen directeur van Salsa Shop. Zoku David Kijlstra van Zoku heeft zich ten doel gesteld meer datadriven te worden. Zoku is een hotelconcept waarbij de gehuurde kamer niet alleen bedoeld is om in te slapen, maar ook om in te werken en te wonen. Kijlstra: ‘We zijn nog niet heel ver als het gaat om data. reviews van gasten zijn voor ons het belangrijkste. Het antwoord op de vraag ‘hoe was je diner of je verblijf?’.  Maar je moet natuurlijk zo’n vraag opvolgen door te vragen hoe we zaken kunnen verbeteren. In ons restaurant kijken we naar welke targetgroups wat bestellen en welke gerechten onder die geroep populair zijn. We passen gerechten daarop aan.’ Horecagroep Breda Ook Horecagroep Breda, met restaurants Breda, Pita Kebab & Falafel, Guts & Glory en Maris Piper stuurt op reviews. Laura van Nieuwland: ‘We bespreken reviews iedere week met de managers. We proberen daarbij wel de medewerkers te beschermen, want je ziet reviews natuurlijk maar van één kant.’  Het bedrijf doet nog niet veel met data van gasten. Bijvoorbeeld echt inzoomen op wie de gasten zijn en wat ze besteden. ‘We hebben bij twee restaurants alleen het chefs menu dus daar kun je moeilijk op sturen.’ Voor de reserveringen gebruikt Horecagroep Breda het systeem Reserve a table. Baut Mark Raaff van Baut zegt overal op te reageren: ‘We krijgen via Iens zo’n 300 a 400 mensen per maand binnen. We bieden gratis maaltijd bij slechte recensie. We willen dat iedereen een goede ervaring heeft. We reageren altijd en zo snel mogelijk.’ The Avocado Show Bij The Avocado Show gebruiken ze heel veel data. Ron Simpson: ‘We hebben een grote online following en dat managen we voortdurend. Zo kijken we welke geposte gerechten de meeste followers hebben. De meeste gerechte zijn extreem instagrammable, maar welke gerechten scoren visueel het beste? Die data verzamelen we en koppelen we aan de acties in het restaurant.’ Maar zijn dat ook de hardlopers? Simpson: ‘Daar kijken we kritisch naar. Het komt weleens voor dat een gerecht heel goed scoort op social media, maar dat dat margetechnisch wat minder interessant is. Toch kan zo’n gerecht vanwege de social shares misschien toch op de kaart blijven staan. Alles staat met een reden op de kaart. Dat kunnen dus ook items zijn die weinig worden gedeeld en gerechten voor avocado haters.’ Bezorgen Data is ook van belang om bezorging goed op poten te zetten. Van de bezorgmarkt verwachten de ondernemers aan tafel veel, al vinden ze de fee die ze af moeten dragen aan de bezorgdiensten te hoog. Wesseling: ‘Voor de Salsa Shop is bezorgen super belangrijk en het wordt ook alleen maar meer. Alles wordt ook ingericht om meer aan bezorging te kunnen doen. We bouwen er zelfs een extra lijn voor in de keuken. De extra kosten voor bezorgen worden doorberekend aan de gasten.’ Maar uit de reacties blijkt dat er nu vooral nog gekeken wordt naar de kosten. Data kan helpen de opbrengsten te verhogen. ‘Bij Baut bezorgen we nu nog niet veel’, aldus Mark Haaf. ‘In Amsterdam Oost was dat meer. We hebben wel een aparte keuken en ingang voor bezorging. Het is interessante business.’ Bron: Misset Horeca/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast

Onderzoek – Ruim twee op vijf (44%) Nederlanders begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows.

Lees bericht


The Sunny Burger Co. wint Lightspeed Award

Verkiezing – Vegan burger bar The Sunny Burger Co., gevestigd in Amsterdam en voorheen bekend als Miami Burger, heeft recent de Lightspeed Hospitality Award 2023 gewonnen. De prijs vormde een bekroning op de metamorfose die de vegan burger bar heeft ondergaan.

Lees bericht


Lightspeed brengt uitbreidingsmodule Order Anywhere

Introductie - Om de toenemende digitalisering van de Nederlandse horecasector verder te ondersteunen, heeft Lightspeed, het ondernemingsplatform, een nieuwe uitbreidingsmodule voor Lightspeed Restaurant gelanceerd: Order Anywhere. Bestellingen en betalingen in restaurants en voor afhaal zitten nu in één systeem

Lees bericht



Vermaat verzorgde 11.000 gasten per dag tijdens F1 in Zandvoort

Catering – Nu het geluid van de F1 is verstomd en Zandvoort weer terug is gegeven aan de strandgasten, maakt Vermaat, een van de horecapartners van het driedaagse event de balans op; tijdens het raceweekend heeft het bedrijf in tien lounges zo’n 11.000 gasten per dag verzorgd met eten, drinken en gastvrijheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid