IENS beraadt zich op juridische stappen tegen KHN


Reserveringssites - “KHN verkondigt onzin.” Restaurantgids IENS neemt met deze ferme woorden afstand van uitspraken van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) over de kosten die de horeca moet betalen voor de diensten van reserveringssites. IENS overweegt zelfs juridische stappen te ondernemen tegen KHN. “We zijn erg boos op KHN. Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn”, zegt Niels Keizer, algemeen directeur van IENS. “De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van € 1,50 tot € 2. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de € 47.000,- die KHN noemt.” In totaal worden slechts 6 procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals IENS. “Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven.“ IENS maakt zich verder zorgen over de rol die de brancheorganisatie momenteel vervult. Keizer: “Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten.” Uit gesprekken die IENS met restauranthouders heeft blijkt dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. “Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen.” KHN was niet voor commentaar bereikbaar. Boekingssites rekenen te hoge bemiddelingskosten, vertelde Koninklijke Horeca Nederland aan de vooravond van de Horecava in Amsterdam. Met name marktleider IENS werd bekritiseerd. Bron: @FoodClicks   Reserveringssites - “KHN verkondigt onzin.” Restaurantgids IENS neemt met deze ferme woorden afstand van uitspraken van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) over de kosten die de horeca moet betalen voor de diensten van reserveringssites. IENS overweegt zelfs juridische stappen te ondernemen tegen KHN. “We zijn erg boos op KHN. Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn”, zegt Niels Keizer, algemeen directeur van IENS. “De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd. Per reservering betalen restaurants ons een vast bedrag van € 1,50 tot € 2. Dan kom je in de verste verte nog niet in de buurt van de € 47.000,- die KHN noemt.” In totaal worden slechts 6 procent van alle reserveringen in Nederland gemaakt via betaalde kanalen zoals IENS. “Om te spreken van een machtspositie is in onze ogen dan ook zwaar overdreven.“ IENS maakt zich verder zorgen over de rol die de brancheorganisatie momenteel vervult. Keizer: “Als brancheorganisatie zou je je niet moeten verlagen tot dergelijke stemmingmakerij. Natuurlijk verwacht iedereen een kritische houding, maar de recente uitspraken zijn pure zwartmakerij en is in feite een diskwalificatie van onze 30 miljoen jaarlijkse bezoekers en recensenten.” Uit gesprekken die IENS met restauranthouders heeft blijkt dat KHN mogelijk zelf werkt aan een online reserveringssysteem. “Wellicht dat ze nu de spotlights zoeken om de aandacht op zichzelf te vestigen.” KHN was niet voor commentaar bereikbaar. Boekingssites rekenen te hoge bemiddelingskosten, vertelde Koninklijke Horeca Nederland aan de vooravond van de Horecava in Amsterdam. Met name marktleider IENS werd bekritiseerd. Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid