Industrie in frisdranken gaat calorieën fors verlagen


Industrie – De frisdrankenindustrie gaat tot 2020 tien procent minder calorieën via frisdranken op de markt te zetten, ten opzichte van het jaar 2012. Ze wil dit realiseren door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laag calorische dranken en kleinere verpakkingen. Deze ambitie werd uitgesproken tijdens het FWS Zomerevent vandaag in Den Haag. De ambitie komt voort uit het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat begin 2014 door diverse partijen en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is ondertekend. Het doel van het akkoord is de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker (calorieën) in producten te verlagen, zodat er een gezonder productaanbod ontstaat. Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) over het voornemen van de frisdrankenindustrie: “De afspraak die we als frisdrankenindustrie nastreven is ambitieus. Veel individuele fabrikanten hebben de afgelopen jaren al goede stappen gezet om het aantal calorieën via frisdranken te verlagen, zoals minder suiker in frisdranken, suiker vervangen door zoetstoffen en de groei van de light-categorie. De eerste stappen zijn daarbij het makkelijkst, de vervolgstappen zijn over het algemeen moeilijker te behalen. Productontwikkeling bijvoorbeeld kost veel tijd en we willen niet op de kwaliteit inboeten. Alle betrokken partijen zetten zich echter voor de volle honderd procent in om de ambitie eind 2020 te behalen.” Bron:FWS

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid