Internationale Vrouwendag inspireert Royaan

Vrouwendag - Snackfabrikant Royaan brengt een speciale Ladies First snack op de markt ter ere van de Internationale Vrouwendag op 8 maart aanstaande. Van maandag 4 maart tot vrijdag 8 maart verkopen bedrijfsrestaurants van cateraar Eurest de snack met maïs-nachosmaak, die speciaal voor deze actie is ontwikkeld.

De opbrengst van de actie komt geheel ten goede aan het werk van The Hunger Project. Met dit initiatief willen Royaan en Eurest de Internationale Vrouwendag op de kaart zetten. Snackfabrikant Royaan (bekend van delicatessensnacks als Kwekkeboom en Van Dobben) ontwikkelde het tussendoortje speciaal voor de Ladies First-week van The Hunger Project. De snack is vegetarisch en - voor veel vrouwen belangrijk - licht en heeft een kern van maïs en nachokruiden. Van elke verkochte snack, die € 1,25 kost, gaat € 0,75 naar het werk van The Hunger Project. Stichting Wilde Ganzen en Cordaid vermeerderen de opbrengst.

Ladies First week

De snack is onderdeel van de grotere Ladies First week van The Hunger Project. Tijdens deze week - waarin meerdere benefietacties worden georganiseerd - vraagt The Hunger Project aandacht voor de belangrijke positie die de vrouw inneemt bij de ontwikkeling van een land. En werft de stichting fondsen voor vrouwen in India en Benin.

Vanwege het belang van de actie draagt Royaan graag een steentje bij, aldus directeur Bart Bakker: “De Ladies First week is een prachtig initiatief dat vrouwen in het Afrikaanse land Benin stimuleert om zelf een toekomst op te bouwen zonder honger.” Ook Jan Jacob van Donselaar, directeur van Eurest, ondersteunt de actie van harte: “Eten is onze core business en deze benefietactie sluit daar qua doelstellingen goed bij aan.”

Vrouwen belangrijk voor de voedselproductie

Zeventig procent van de Afrikaanse boeren is vrouw. Zij zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de Afrikaanse voedselproductie,” aldus Evelijne Bruning, directeur van The Hunger Project Nederland. “Als vrouwen in Afrika alleen maar dezelfde kansen krijgen als mannen, kan de voedselproductie al met dertig procent stijgen. Waardoor uiteindelijk honderden miljoenen mensen kunnen leven zonder honger. Dus daarom organiseren we deze week.”

Morgen wordt de actieweek afgetrapt met een benefiet kickboksevenement voor dames in Amsterdam. De mannen van de Utrechtse tophockeyclub Kampong - die shirts dragen van The Hunger Project - geven die dag een eerbetoon aan het Dames 1-team van hun club. Daarnaast wordt er speciale Ladies First-chocolade verkocht en vindt in Delft een Ladies First-filmavond plaats.

Bron: The Hunger Project/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek