Irritatie en verbazing bij KHN-beleid ‘hygienecode’


Horeca - Boosheid bij een aantal brancheverenigingen in de horeca en verbazing bij koepelorganisatie KHN. Inzet? Het bedrag dat ondernemers moeten betalen voor de nieuwe hygiënecode. Ondernemers betichten KHN van machtsmisbruik,  KHN begrijpt niet waar de commotie ineens allemaal vandaan komt. Na het verdwijnen van het bedrijfschap Horeca & Catering, die de hygiënecode voorheen verzorgde, heeft het ministerie KHN gevraagd als partij om dit op te pakken. Nu de nieuwe versie beschikbaar is beklagen een aantal brancheorganisaties, te weten Nederlands Horeca Gilde, Vereniging Chinese Horeca Ondernemers, Natte Horeca Nederland en Vereniging Professionele Frituurders, dat de prijs hiervoor te hoog is. Voorheen was die immers gratis in de beleving van ondernemers en nu moet daar 100 euro voor worden betaald, tenminste de niet-KHN-leden. Leden van de belangenverenigingen krijgen 70% korting. De brancheorganisaties zijn van mening dat KHN alleen de kostprijs mag berekenen en deze ook vrijelijk inzichtelijk moet plaatsen op internet. Ook de manier waarop KHN de nieuwe code aanprijst vinden de brancheorganisatie misleidend. KHN zou in de tekst spreken van een verplichting om de nieuwe code voor 1 april in huis te hebben, terwijl het feitelijk alleen gaat om de vraag of je als bedrijf aan de nieuwe code voldoet. De gezamenlijke verenigingen hebben een website www.khn-gaat-te-ver.nl gelanceerd waarop de ongenoegens zijn te lezen. KHN laat in een reactie weten de commotie erg overtrokken te vinden. Voorheen werden de activiteiten van het Bedrijfschap gefinancierd vanuit de jaarlijkse heffingsbijdragen. ‘KHN heeft voor de belangrijkste producten van het oude bedrijfschap de verantwoordelijkheid genomen om die uit te voeren. Voor eigen rekening en risico. Het ministerie en de NVWA zijn daar blij mee, omdat er voor de Hygiënecode een wettelijk vastgestelde codehouderschap geldt,’ zo laat KHN is een reactie weten. Voorts laat het KHN weten dat een werkgroep de nieuwe geactualiseerde Hygiënecode opgeleverd en deze betaald beschikbaar stelt voor elke horecaondernemer. Leden van KHN betalen 30 euro en niet-leden betalen 100 euro. Het prijsverschil is volgens KHN eenvoudig te verklaren. ‘Leden betalen contributie en daarvoor zetten KHN medewerkers zich in en worden producten voor hen ontwikkeld, advies en informatie gegeven etc. Niet-leden betalen daar niet via lidmaatschap voor en daarom wordt aan hen een hogere prijs gevraagd.’ Dat Profri, de branchevereniging van professionele frituurders zich zo sterk uitlaat over de procedure bij KHN, verbaast KHN helemaal. De dag voor de lancering van de website zou er nog een gesprek hebben plaatsgevonden waarin gevraagd werd om een ‘bulk-korting’voor de leden. De website is toen niet ter sprake gekomen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid