KHN nuanceert fraaie CBS-groeicijfers eerste kwartaal

Horecasector is positief, maar enige nuancering is wel op z'n plaats, aldus KHN

Marktcijfers – De horecaomzet is in het eerste kwartaal met 3 procent gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal 2016. Ten opzichte van het eerste kwartaal 2016 steeg de horecaomzet zelfs met 6,4%, volgens cijfers van het CBS vandaag. Maar toch vragen die fraaie cijfers wel om enige nuancering, aldus Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), want de groei vlakt duidelijk af. zeker bij een aantal individuele ondernemers.

Meer faillissementen en een groeiende groep horecaondernemers die het moeilijk heeft vragen volgens de voorzitter om die nuancering. Het feit dat de horeca sector al vier achtereenvolgende jaren groeit, heeft er bij sommige ondernemers nog niet toe geleid dat zij weer op een gezonde manier kunnen investeren. “Het is dus niet overal goed nieuws. En we moeten er als horecabranche voor zorgen dat we voldoende nieuwe medewerkers aan ons kunnen binden. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd,” aldus de voorzitter

Profiteert

De horeca profiteert van het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende bestedingen, zo blijkt uit de kwartaalmonitor horeca van het CBS die vandaag is gepubliceerd. Er werd meer gegeten en gedronken in de horeca. Ook de aanhoudende groei in het toerisme is gunstig. Er werd meer overnacht in Nederlandse hotels door zowel binnenlandse (+3,6%) als buitenlandse (+8,2%) gasten.

Divers

Dat de markt afvlakt is volgens Willemsen logisch, want de horecamarkt wordt niet groter. Maar het aantal horecaondernemers neemt wel toe. De koek moet dus met steeds meer mensen worden gedeeld, is de opvatting van KHN. Daarnaast zie je, volgens de voorzitter,  grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. “Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten.” De grootste uitdaging voor de horecabranche de komende tijd ziet Willemsen daarom in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers.

Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek