Kinderen lanceren eigen gezonde productlijn bij supermarkt Jan Linders

Kinderen presenteren de zelf ontworpen productlijn voor de supermarkten van Jan Linders

Supermarkt- Supermarkt Jan Linders en Kokkerelli zijn samen een gezonde productlijn gestart voor en door kinderen. Doelstelling achter de nieuwe producten is er voor te zorgen dat kinderen gezonder gaan eten.

Kinderen van Basisschool de Startbaan uit Velden hebben in samenwerking met Kokkerelli en supermarktketen Jan Linders nagedacht wat voor lekkere en gezonde producten zij zouden maken voor kinderen. De eerste zes producten die zijn bedacht werden maandag 24 september gepresenteerd en aan het assortiment van Jan Linders toegevoegd.

De samenwerking tussen de drie partijen startte enkele jaren geleden startte toen de vraag werd gesteld hoe het eten van groente en fruit door kinderen aantrekkelijker gemaakt kan worden. Uit onderzoek blijkt immers steevast dat minder dan 1% van de kinderen in Nederland de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten per dag eten en dat 13% van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 11 jaar heeft overgewicht.

Gezonde voeding

De kinderen hebben nu samen met Jan Linders en Kokkerelli de invulling van de nieuwe productlijn bepaald. Zo gingen de kinderen aan de slag met recepturen, dachten ze mee over de verpakking én keurden ze de uiteindelijke producten goed. Dit traject resulteerde in de zes Jan Linders/Kokkerelli producten die ‘Kidsproef’ zijn: verse tomatensoep, verse wortelenstamppot en een  verse pasta & pizzasaus. Verse producten op basis van heel veel groenten, die geproduceerd worden door Van Melik Food Groep. Daarnaast dachten de kinderen mee over de verpakking van de zelfschepgroenten, snoeptomaten en de Vrolijke Versbox, waarbij kinderen zelf hun ideale groente- en fruitbox kunnen samenstellen.

De producten zijn exclusief verkrijgbaar bij alle 59 Jan Linders supermarkten. Jan Linders ziet dit als een waardevolle toevoeging en een manier om invulling te geven aan haar MVO beleid: “Met deze nieuwe producten bieden we ouders de zekerheid dat ze een goede keuze maken én maken we het eten van groente en fruit voor kinderen gewoon leuker”, licht marketingmanager Gineke Wilms toe.

Langdurige samenwerking

Naast het introduceren van de productlijn is de samenwerking tussen Kokkerelli en Jan Linders breder. Zo deden de kinderen op basis van winkelbezoek aanbevelingen over hoe Jan Linders de Groente en Fruit afdeling in de supermarkten kon verbeteren. Want, zo zeiden ze: “deze is maar saai.” Jan Linders nam de adviezen ter harte, en ontwikkelde afgelopen jaar al de speeltractor: een iconische tractor waar kinderen spelenderwijs kennismaken met vers.

Bron: Jan Linders/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek