Kleinschalige bedrijven in foodservice kopen in via retailkanalen


Cijfers – Het retailkanaal blijkt een steeds interessanter inkoopkanaal voor foodservicebedrijven. Vooral kleinschalige horeca, kleine zorgvoorzieningen en kleine bedrijven kopen tegenwoordig in via de retail. Dit stellen de onderzoekers van Foodstep in de Foodservice Monitor. Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor foodservice +1,1 procent. Deze ontwikkeling is hoofdzakelijk gemeten op de toeleveringen vanuit reguliere groothandels. Echter steeds meer kleinschalige horeca, kleine zorgvoorzieningen en kleine bedrijven kopen is via het retailkanaal, zo blijkt volgens de onderzoekers. “Dit aankoopkanaal is nog klein, maar neemt wel sterk toe. De totale toeleverwaarde aan foodservice (via grossiers plus via retail) groeit met 2,6 procent ten opzichte van 2015. Waardedaling Uit de nieuwste cijfers in de Foodservice Monitor blijkt dat de waardedaling van eten en drinken in zorginstellingen, gemeten via leveringen vanuit groothandels, doorzet (-4,8%). Echter, de kleinschalige zorg, die voornamelijk inkoopt via detailhandel (halen en/of online bestellen en laten bezorgen), zit buiten de waarneming van deze periodemonitor. Voor catering totaal komt de ontwikkeling in grossierswaarde gemiddeld op -1,6 procent voor 2017p7. Verder werd het buitenshuisverblijf in de horeca in periode 7 niet gestimuleerd door het weer. Het was in juli extreem nat (152 mm tegen 54 mm vorig jaar) met weinig zonuren (5,5 tegen 7,7 zonuren vorig jaar). Daarbij daalde het consumentenvertrouwen in juli 2016 na een eerder opgaande lijn van maart tot juni. De meeste horecasectoren gaven dan ook niet of nauwelijks een groei. Alleen de drankensector (5 procent) profiteerde van de het EK-voetbal tot aan de finale van 10 juli. Totaal horeca kwam in de 7e periode van 2016 uit op +1,6 procent. Bron: @FoodClicks  

Cijfers – Het retailkanaal blijkt een steeds interessanter inkoopkanaal voor foodservicebedrijven. Vooral kleinschalige horeca, kleine zorgvoorzieningen en kleine bedrijven kopen tegenwoordig in via de retail. Dit stellen de onderzoekers van Foodstep in de Foodservice Monitor. Over het geheel lopende jaar (YearToDate) staat de index voor foodservice +1,1 procent. Deze ontwikkeling is hoofdzakelijk gemeten op de toeleveringen vanuit reguliere groothandels. Echter steeds meer kleinschalige horeca, kleine zorgvoorzieningen en kleine bedrijven kopen is via het retailkanaal, zo blijkt volgens de onderzoekers. “Dit aankoopkanaal is nog klein, maar neemt wel sterk toe. De totale toeleverwaarde aan foodservice (via grossiers plus via retail) groeit met 2,6 procent ten opzichte van 2015. Waardedaling Uit de nieuwste cijfers in de Foodservice Monitor blijkt dat de waardedaling van eten en drinken in zorginstellingen, gemeten via leveringen vanuit groothandels, doorzet (-4,8%). Echter, de kleinschalige zorg, die voornamelijk inkoopt via detailhandel (halen en/of online bestellen en laten bezorgen), zit buiten de waarneming van deze periodemonitor. Voor catering totaal komt de ontwikkeling in grossierswaarde gemiddeld op -1,6 procent voor 2017p7. Verder werd het buitenshuisverblijf in de horeca in periode 7 niet gestimuleerd door het weer. Het was in juli extreem nat (152 mm tegen 54 mm vorig jaar) met weinig zonuren (5,5 tegen 7,7 zonuren vorig jaar). Daarbij daalde het consumentenvertrouwen in juli 2016 na een eerder opgaande lijn van maart tot juni. De meeste horecasectoren gaven dan ook niet of nauwelijks een groei. Alleen de drankensector (5 procent) profiteerde van de het EK-voetbal tot aan de finale van 10 juli. Totaal horeca kwam in de 7e periode van 2016 uit op +1,6 procent. Bron: @FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid