Koninklijke Horeca Nederland vindt machtspositie online platformen te groot


Horeca - Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt het ‘een slechte ontwikkeling’ dat een steeds groter aandeel van de omzet over logies en eten in de Nederlandse horeca wordt gerealiseerd vanuit online platformen. Volgens KHN is de machtspositie van de online platformen in de horeca te groot. Hierdoor groeit volgens de brancheorganisatie de afhankelijkheid van ondernemers aan grote internationale platforms en dat is slecht voor de ontwikkeling van de branche. De directe concurrentie voor de horeca komt daarbij steeds vaker van buiten de traditionele horeca. “KHN gaat in de behartiging van de belangen voor de horeca de komende tijd nog meer inzet plegen voor een eerlijk speelveld met eerlijke mededingingsregels”, aldus KHN voorzitter Robèr Willemsen. Hij zei dit bij de presentatie van het CBS-rapport over de Nederlandse horecabranche dat maandag werd gepresenteerd op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in Rotterdam Ahoy. Verschillen Naast de toenemende machtspositie van online platformen in de horeca, heeft de branche in Nederland te maken met grote regionale verschillen, aldus het rapport van CBS. Horecabedrijven in (middel)grote steden presteerden tussen 2011 en 2015 aanzienlijk beter dan horecagelegenheden buiten de stad. Met bijna 20 procent meer omzet in deze periode was de omzettoename van de horeca in de 36 grootste Nederlandse steden twee keer zo groot dan daarbuiten. Tussen 2011 en 2015 kampten horecabedrijven in stedelijke gebieden alleen in het eerste kwartaal van 2013 met een omzetafname (-1,3 procent). In de overige kwartalen nam de omzet toe ten opzichte van een jaar eerder. Horecabedrijven buiten de stad kenden vier kwartalen met dalende omzetten. Bron: @FoodClicks Horeca - Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt het ‘een slechte ontwikkeling’ dat een steeds groter aandeel van de omzet over logies en eten in de Nederlandse horeca wordt gerealiseerd vanuit online platformen. Volgens KHN is de machtspositie van de online platformen in de horeca te groot. Hierdoor groeit volgens de brancheorganisatie de afhankelijkheid van ondernemers aan grote internationale platforms en dat is slecht voor de ontwikkeling van de branche. De directe concurrentie voor de horeca komt daarbij steeds vaker van buiten de traditionele horeca. “KHN gaat in de behartiging van de belangen voor de horeca de komende tijd nog meer inzet plegen voor een eerlijk speelveld met eerlijke mededingingsregels”, aldus KHN voorzitter Robèr Willemsen. Hij zei dit bij de presentatie van het CBS-rapport over de Nederlandse horecabranche dat maandag werd gepresenteerd op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in Rotterdam Ahoy. Verschillen Naast de toenemende machtspositie van online platformen in de horeca, heeft de branche in Nederland te maken met grote regionale verschillen, aldus het rapport van CBS. Horecabedrijven in (middel)grote steden presteerden tussen 2011 en 2015 aanzienlijk beter dan horecagelegenheden buiten de stad. Met bijna 20 procent meer omzet in deze periode was de omzettoename van de horeca in de 36 grootste Nederlandse steden twee keer zo groot dan daarbuiten. Tussen 2011 en 2015 kampten horecabedrijven in stedelijke gebieden alleen in het eerste kwartaal van 2013 met een omzetafname (-1,3 procent). In de overige kwartalen nam de omzet toe ten opzichte van een jaar eerder. Horecabedrijven buiten de stad kenden vier kwartalen met dalende omzetten. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid