Ladage begint met Bram’s aan internationaal avontuur

Bram's van Bram Ladage

Formulenieuws - Bram Ladage opent op 11 februari 2016 de eerste Bram’s Gourmet Frites. Met deze nieuwe, internationale formule in een opvallende, zwarte zeecontainer wordt friet naar een hoger culinair niveau getild. Dat meldt de Rotterdamse cafetariaformule in een persbericht dat eigenlijk tot 4 februari had moeten wachten met verschijnen.

Ladage heeft bewust gekozen voor een nieuwe formule, maar wel eentje die dicht aanligt waarmee Bram Ladage groot is geworden. Rocco. “Ook voor Bram’s gaan we aan de slag met onze eigen, duurzaam werkende telers uit de Hoeksche Waard.” Het zelfgemaakte, ambachtelijke speelt een grote rol in de formule. De frieten worden letterlijk voor de neus van de klanten gesneden en met schil en al verwerkt. De frieten bij Bram’s worden alleen net iets dikker gesneden en houden hun schil.

Het concept Bram’s is in meerdere opzichten opvallen. In de eerste plaats de zeecontainer als locatie. Daarnaast maken de typische Hollandse snacks in het nieuwe concept plaats voor een vijftal spannende stoven die samen met vriend en sterrenkok Herman den Blijker zijn ontwikkeld. Op basis van de klassieker ‘patatje stoof’, maar dan op z’n Hermans. Varianten die nu op de lijst staan: Pulled pork BBQ stoof, Captains beef stoof, Asian chicken stoof, de vegetarische Truffle mushroom en Pumpkin veal stoof. Hiervoor is gekozen zodat patat niet langer een side dish is, maar een volwaardige maaltijdcomponent.

Iedere Bram’s container wordt kant en klaar afgeleverd op locatie, hij is volledig ingericht en de lokale franchise-ondernemer kan er meteen mee aan de slag. Konden vroeger enkel  Ladage-medewerkers doorgroeien tot franchisenemer, bij Bram’s zijn ook ondernemers van buitenaf welkom. Een ander voordeel is dat de Bram’s-ondernemer met relatief lage opstartkosten te maken krijgt. Het inrichten van de container kost de helft minder dan  het inrichten van een winkel. Ook de flexibiliteit van de containers is belangrijk. Rocco: “Locaties die eerst niet rendabel genoeg waren of seizoensgebonden plekken zijn op deze manier wél interessant. Is een plek toch niet rendabel genoeg, dan is de boel zo verplaatst.

Volgens Bram Ladage-partner Rocco Ladage past Bram’s op meerdere vlakken goed bij deze tijd. “We zien de ontwikkeling waarin fastfood wordt geüpgraded naar ambachtelijke kwaliteitsproducten. De klant krijgt door de on spot bereiding een optimale versheidsbeleving. De opkomende hotdog- en hamburgerconcepten zijn hier goede voorbeelden van.

Middelpunt van de wijk

Verder draait het concept vooral om het creëren  van een buurtfunctie. Rocco: “Het doel is dat Bram’s écht een sociale, laagdrempelige rol gaat spelen. Een gezellig middelpunt van de wijk waar je altijd bekenden tegenkomt.” Het gaat bij Bram’s om ‘samen écht genieten’

Uniek is ook de samenwerking tussen Bram Ladage en andere partners. Zo is stadsgenoot Herman den Blijker betrokken als culinair adviseur voor het samen ontwikkelen van de stoven. Ook René Savelberg is een belangrijke samenwerkingspartner. Hij is degene die in de beginjaren als directeur van McDonald’s medeverantwoordelijk was voor een enorme groei van de keten. Savelberg gaat de uitrol van Bram’s voor zijn rekening nemen in Spanje.

Bram Ladage is een familiebedrijf met verschillende formules, vooral in Rotterdam en omgeving. Naast Bram’s zijn dat de formule Bram Ladage (1967) BroodExpress (2000), Ezprezzo (2009), Ladage Events (2010), Ladagerie (2013) en The World (2015).

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek