Lunch en snacks de domeinen van het foodservicekanaal


Insights - Meer dan de helft (51%) van de shoppingtrips naar een supermarkt is occasion-based. Dat wil zeggen met als doel om bijvoorbeeld een lunch, snack of avondmaaltijd te kopen. Slechts een kwart (26%) van alle shoppingtrips naar een supermarkt heeft als doel de voorraadkast aan te vullen. Dit blijkt uit de FoodShopper Monitor van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Het lijkt een hoog percentage, echter door de concurrentie van de foodservice outlets is de supermarkt met name voor de lunch als snacks minder vaak dé bezoeklocatie voor de consument. Zo blijkt uit de Foodshopper Monitor dat de lunch buiten de deur zeer populair is. Tijdens dit eetmoment kiest de consument in 45% van de gevallen vaker voor een out-of-homeconcept dan dat hij dat bij de avondmaaltijd doet. De middagsnack spant de kroon. Op dat moment gaan shoppers twee keer zo vaak naar een convenience store of foodservice outlet dan naar de supermarkt. “Dat betekent dat supermarkten hard moeten werken om die shoppertrips terug te krijgen”, aldus de schrijvers van de Foodshopper Monitor. Tegelijkertijd moeten supermarkten leren om de momenten waarop deze snackers de supermarkt in komen optimaal te benutten, door consumenten te motiveren om op die shoppertrip ook andere producten mee te nemen. Producten die ze anders wellicht bij de concurrent zouden halen. Waar moet een supermarkt volgens de Foodshopper Monitor op letten bij occasion based shoppingtrips: Bij bijna de helft (44%) van deze trips gaat het om tussendoortjes. Bij deze trips draait alles om de impulsaankoop; de stemming van het moment. De consument let tijdens deze trips minder op prijs, vooral wanneer hij avondeten haalt. Zijn belangrijkste motivatie is eten, niet het aanvullen van het keukenkastje. Bij snackmomenten speelt de leeftijd van de consument een grote rol. Millennials snacken veel vaker dan boomers, en jongere boomers vaker dan oudere boomers.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid