Markt maaltijdbezorging goed voor 695 miljoen euro


Ontwikkeling - Het bezorgen én afhalen van complete maaltijden is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. Bezorging van warme maaltijden gaat dit jaar een waarde vertegenwoordigen van 695 miljoen euro, een groei van 3 procent. Dit concludeert ABN AMRO op basis van onderzoek dat is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau GFK, in april 2016. In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Het afhalen en bezorgen van maaltijden is volgens ABN AMRO een enorme groeimarkt. En die groei kan verder toenemen als restauranthouders door een goede kennis van klantvoorkeuren meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om klanten te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Zo vindt de consument het belangrijk dat maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. ABN AMRO gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren. Er liggen veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. “Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Bezorgen gebeurt niet alleen meer thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Zoals de ‘longstayers’, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.” Bron: ABN AMRO Ontwikkeling - Het bezorgen én afhalen van complete maaltijden is op dit moment goed voor zo’n 876 miljoen maaltijden op jaarbasis. Bezorging van warme maaltijden gaat dit jaar een waarde vertegenwoordigen van 695 miljoen euro, een groei van 3 procent. Dit concludeert ABN AMRO op basis van onderzoek dat is uitgevoerd door Marktonderzoeksbureau GFK, in april 2016. In Nederland zijn het vooral mannen en jongeren die eten bestellen, meestal omdat ze geen zin hebben om te koken (31 procent) of omdat zij een specifieke maaltijd willen (29 procent). Zaterdag is de belangrijkste dag voor het ophalen en bezorgen van maaltijden. 63 procent van de maaltijden worden online besteld en 17 procent via een app. Het afhalen en bezorgen van maaltijden is volgens ABN AMRO een enorme groeimarkt. En die groei kan verder toenemen als restauranthouders door een goede kennis van klantvoorkeuren meer uit hun keuken halen. Hierbij is de belangrijkste uitdaging om klanten te verleiden vaker terug te komen en hen te bewegen van variatie naar routine. Zo vindt de consument het belangrijk dat maaltijden lekker zijn en de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Ruim een kwart is bereid meer te betalen als de bezorgtijd korter is, maar de meeste klanten ontvangen liever korting als ze langer van tevoren bestellen. ABN AMRO gelooft dat het loont om vroeg bestellen te stimuleren en zo de capaciteit van zowel de keuken als de bezorging te optimaliseren. Er liggen veel kansen voor restauranthouders en afhaalformules die klanten stimuleren om niet alleen een hoofdmaaltijd, maar ook bijgerechten, drankjes en een dessert te bestellen. “Keukens kunnen meer klanten aan zich binden door een volledig palet te bieden. Bezorgen gebeurt niet alleen meer thuis, maar óók op het werk, in parken en hotels: eigenlijk op elk denkbare locatie. Daarom zijn er veel kansen bij nieuwe doelgroepen”, zegt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Zoals de ‘longstayers’, die enkele maanden in Nederland wonen en werken. Dit zijn mensen die wel geld, maar weinig tijd hebben. Het is belangrijk om deze groepen een aantrekkelijk alternatief voor zelf koken te bieden. Dit kan door een combinatie van variatie, promotie, gezonde alternatieven en maaltijdoplossingen die uit meer dan één hoofdgerecht bestaan.” Bron: ABN AMRO

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid