Meer horeca, minder foodretail


Vastgoed – Het aantal horecaoutlets is dit jaar gegroeid. Er zijn vooral meer restaurants, lunchrooms en eetcafés bijgekomen in Nederland, terwijl het aantal vestigingen in foodretail afneemt. Dit meldt Datlinq op basis van nieuwe cijfers, waarin het aantal horecaoutlets in december 2013 wordt vergeleken met het aantal outlets in december 2014. Broodjeszaken en lunchrooms groeien relatief het sterkst in aantal. Zij hebben volgens Datlinq onder meer ruimte gevonden in een groeiend aantal leegstaande panden in winkelgebieden. Het aantal bar/cafés blijft dalen. Telde Nederland in 2010 nog 8.400 cafés, momenteel zijn er nog 6.800. Ook het aantal restaurants met een Nederlands-Franse keuken blijft dalen ten kosten van restaurants met een buitenlandse keuken. “De consument let op zijn budget en kiest vaker voor restaurants met een Italiaanse, Griekse en Oosterse keuken”, aldus Datlinq. De groei in quickservice zet door en speelt hierbij in op veranderend consumentengedrag, waarbij buitenshuis gezocht wordt naar ‘goedkopere’ en snellere oplossingen. Opvallend is dat de traditionele cafetaria hiervan volgens Datlinq niet profiteert. Supermarkten, speciaalzaken en benzinestations In foodretail ziet Datlinq overigens een daling van het aantal verkooppunten. Zo daalt het aantal speciaalzaken met 7 procent en ook het aantal tankstations en supermarkten neemt verder af. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid