Milieu Centraal gaat keurmerken en logo’s op levensmiddelen beoordelen


Keurmerken - Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal gaat helderheid verschaffen in het woud van duurzame keurmerken en logo’s op voedselproducten. De organisatie gaat de keurmerken beoordelen en hier ordening in aanbrengen. Milieu Centraal heeft hiervoor een beoordelingssystematiek ontwikkeld met het ministerie van Economische Zaken en de Alliantie Verduurzaming Voedsel. “Er zijn in de winkels veel keurmerken en logo's op voeding te vinden”, zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. “Over de betekenis en betrouwbaarheid hiervan is veel onduidelijkheid en discussie. Een objectieve beoordeling helpt. Dan wordt het makkelijker voor mensen om duurzame keuzes te maken; je hoeft ze niet meer alle 80 te onthouden.” De nieuwe methode stelt Milieu Centraal in staat uiteenlopend keurmerken en logo’s op levensmiddelen te beoordelen op aspecten als duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Alleen keurmerken of logo’s met de hoogste scores kunnen ‘solide’ worden genoemd. Wegwijs Positieve aandacht voor bepaalde ‘solide’ keurmerken zullen volgens Milieu Centraal een aantrekkende werking hebben op consumenten en bedrijven. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: “Een keurmerk is een van de middelen die bedrijven kunnen gebruiken om duurzaamheid te organiseren en te borgen. De beoordeling van Milieu Centraal kan bedrijven helpen om wegwijs te worden in keurmerken, en keuzes te maken. Duurzaamheid in brede zin is niet in één of een aantal keurmerken te vangen, maar op specifieke thema’s kunnen keurmerken belangrijke instrumenten zijn.” Methodiek Milieu Centraal gaat per productgroep alle voor die productgroep relevante keurmerken en logo’s naast elkaar zetten. Per thema, zoals milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten, worden ze door meerdere experts vergeleken en beoordeeld op transparantie en betrouwbaarheid. Een solide keurmerk is volgens Milieu Centraal ‘een betrouwbaar keurmerk dat ambitieuze duurzaamheidseisen stelt en daar transparant over communiceert’. Betrouwbaar houdt in dat de eisen door een onafhankelijke partij worden gecontroleerd en dat de keurmerkeigenaar een sanctiebeleid heeft wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan. De resultaten van de ordening worden dit najaar gepresenteerd. Bron: Milieu Centraal/@FoodClicks

Keurmerken - Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal gaat helderheid verschaffen in het woud van duurzame keurmerken en logo’s op voedselproducten. De organisatie gaat de keurmerken beoordelen en hier ordening in aanbrengen. Milieu Centraal heeft hiervoor een beoordelingssystematiek ontwikkeld met het ministerie van Economische Zaken en de Alliantie Verduurzaming Voedsel. “Er zijn in de winkels veel keurmerken en logo's op voeding te vinden”, zegt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. “Over de betekenis en betrouwbaarheid hiervan is veel onduidelijkheid en discussie. Een objectieve beoordeling helpt. Dan wordt het makkelijker voor mensen om duurzame keuzes te maken; je hoeft ze niet meer alle 80 te onthouden.” De nieuwe methode stelt Milieu Centraal in staat uiteenlopend keurmerken en logo’s op levensmiddelen te beoordelen op aspecten als duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Alleen keurmerken of logo’s met de hoogste scores kunnen ‘solide’ worden genoemd. Wegwijs Positieve aandacht voor bepaalde ‘solide’ keurmerken zullen volgens Milieu Centraal een aantrekkende werking hebben op consumenten en bedrijven. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: “Een keurmerk is een van de middelen die bedrijven kunnen gebruiken om duurzaamheid te organiseren en te borgen. De beoordeling van Milieu Centraal kan bedrijven helpen om wegwijs te worden in keurmerken, en keuzes te maken. Duurzaamheid in brede zin is niet in één of een aantal keurmerken te vangen, maar op specifieke thema’s kunnen keurmerken belangrijke instrumenten zijn.” Methodiek Milieu Centraal gaat per productgroep alle voor die productgroep relevante keurmerken en logo’s naast elkaar zetten. Per thema, zoals milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten, worden ze door meerdere experts vergeleken en beoordeeld op transparantie en betrouwbaarheid. Een solide keurmerk is volgens Milieu Centraal ‘een betrouwbaar keurmerk dat ambitieuze duurzaamheidseisen stelt en daar transparant over communiceert’. Betrouwbaar houdt in dat de eisen door een onafhankelijke partij worden gecontroleerd en dat de keurmerkeigenaar een sanctiebeleid heeft wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan. De resultaten van de ordening worden dit najaar gepresenteerd. Bron: Milieu Centraal/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid