Nederland besteedt 45,6 miljard bij 500 grootste foodformules en merkconcepten


Branche - De Nederlandse consument heeft in 2016 bij de 500 grootste foodformules en merkconcepten voor een bedrag van ruim 45,6 miljard euro besteed aan eten en drinken. Grootste foodservicemerk in Nederland is McDonald’s met een foodomzet van 732 miljoen euro. Dit blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Food500 2017 van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens het onderzoeksbureau gaat het goed met de foodsector in ons land. Nu men meer vertrouwen heeft in de economie, heeft de consument duidelijk zijn hand van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. De Top 500 van formules en merkconcepten zijn in 2016 samen goed voor een foodomzet van ruim 45,6 miljard euro. Dat is bijna 80% van alle euro’s die consumenten in Nederland uitgeven aan voedings- en genotmiddelen. In de Top 10 van de FSIN Food500 2017 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat evenals vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van 9,8 miljard euro. Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van 732 miljoen euro de tiende plaats inneemt. Ontzorging De groei van de verkopen van eten en drinken in Nederland is volgens FSIN vooral terug te voeren op de behoefte van de consument aan gemak en ontzorging en aan beleving. Andere belangrijke trends die voor omzetgroei in de foodsector zorgen zijn de forse toename van bezorging, food als lifestyle en de grensvervanging tussen foodretail en foodservice. Deze groeidrijvers zorgen er, gevoed door de digitalisering van de samenleving, voor dat de foodmarkt in versneld tempo verandert, aldus FSIN. Transitie De klassieke horeca met name in de grote steden ondergaat als gevolg hiervan volgens FSIN een ongekende transitie. Traditionele restaurants en cafés maken plaats voor helder geprofileerde monoconcepten met focus op enkele kernproducten. ‘Klokloos eten en drinken’ vormt er de basis. In de FSIN Food500 2017 debuteren enkele van deze monoconcepten en burgerbars waaronder SLA (omzet 4,25 miljoen) en Burgermeester (3,75 miljoen). Fastservicebedrijven innoveren driftig en realiseren eveneens groei, zoals McDonalds dat in 2016 weer fors meer bezoekers trok en boven het branchegemiddelde presteerde. Sterk groeiend is ook Happy Italy (35 miljoen euro). Bij tankshops en hun bakeries vindt in toenemende mate co-branding plaats, zoals bij BP met Subway, BP met AH to go en Shell met Starbucks om extra traffic te genereren. Bezorging Bezorging van eten en drinken maakt momenteel volgens FSIN een explosieve groei door. Het FSIN verwacht dat spelers in deze markt de komende jaren enkele miljarden euro’s aan nieuwe foodomzet te verdelen hebben. De groei van bezorgplatforms en -bedrijven als Thuisbezorgd.nl, Domino’s, New York Pizza en Picnic bevestigt deze ontwikkeling. Verdere groei is er ook te verwachten voor gemakswinkels op high traffic-locaties en langs snelwegen, waaronder HEMA, AH to go, La Place, Spar City en Backwerk. Bron: @FoodClicks Branche - De Nederlandse consument heeft in 2016 bij de 500 grootste foodformules en merkconcepten voor een bedrag van ruim 45,6 miljard euro besteed aan eten en drinken. Grootste foodservicemerk in Nederland is McDonald’s met een foodomzet van 732 miljoen euro. Dit blijkt uit de vrijdag gepubliceerde Food500 2017 van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens het onderzoeksbureau gaat het goed met de foodsector in ons land. Nu men meer vertrouwen heeft in de economie, heeft de consument duidelijk zijn hand van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. De Top 500 van formules en merkconcepten zijn in 2016 samen goed voor een foodomzet van ruim 45,6 miljard euro. Dat is bijna 80% van alle euro’s die consumenten in Nederland uitgeven aan voedings- en genotmiddelen. In de Top 10 van de FSIN Food500 2017 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat evenals vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van 9,8 miljard euro. Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van 732 miljoen euro de tiende plaats inneemt. Ontzorging De groei van de verkopen van eten en drinken in Nederland is volgens FSIN vooral terug te voeren op de behoefte van de consument aan gemak en ontzorging en aan beleving. Andere belangrijke trends die voor omzetgroei in de foodsector zorgen zijn de forse toename van bezorging, food als lifestyle en de grensvervanging tussen foodretail en foodservice. Deze groeidrijvers zorgen er, gevoed door de digitalisering van de samenleving, voor dat de foodmarkt in versneld tempo verandert, aldus FSIN. Transitie De klassieke horeca met name in de grote steden ondergaat als gevolg hiervan volgens FSIN een ongekende transitie. Traditionele restaurants en cafés maken plaats voor helder geprofileerde monoconcepten met focus op enkele kernproducten. ‘Klokloos eten en drinken’ vormt er de basis. In de FSIN Food500 2017 debuteren enkele van deze monoconcepten en burgerbars waaronder SLA (omzet 4,25 miljoen) en Burgermeester (3,75 miljoen). Fastservicebedrijven innoveren driftig en realiseren eveneens groei, zoals McDonalds dat in 2016 weer fors meer bezoekers trok en boven het branchegemiddelde presteerde. Sterk groeiend is ook Happy Italy (35 miljoen euro). Bij tankshops en hun bakeries vindt in toenemende mate co-branding plaats, zoals bij BP met Subway, BP met AH to go en Shell met Starbucks om extra traffic te genereren. Bezorging Bezorging van eten en drinken maakt momenteel volgens FSIN een explosieve groei door. Het FSIN verwacht dat spelers in deze markt de komende jaren enkele miljarden euro’s aan nieuwe foodomzet te verdelen hebben. De groei van bezorgplatforms en -bedrijven als Thuisbezorgd.nl, Domino’s, New York Pizza en Picnic bevestigt deze ontwikkeling. Verdere groei is er ook te verwachten voor gemakswinkels op high traffic-locaties en langs snelwegen, waaronder HEMA, AH to go, La Place, Spar City en Backwerk. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid