Nederlanders lopen niet warm voor abonnementen op fysieke producten


Economie - De Nederlandse consument heeft weinig belangstelling voor abonnementen op fysieke goederen als maaltijdpakketten, dierenvoeding of wasmachines. Nederland loopt hiermee uit de pas in vergelijking met consumenten in andere landen. Dit blijkt uit Europees onderzoek van het ING Economisch Bureau onder 11.000 huishoudens in elf landen. Hoewel Nederlandse consumenten relatief veel abonnementen hebben op diensten en digitale producten zoals kabeltelevisie, sportschool, muziek- en videodiensten, hebben ze relatief weinig belangstelling voor abonnementen op fysieke goederen. Volgens het onderzoeksrapport spenderen Europese consumenten zo’n 5% van al hun bestedingen aan abonnementen. Ze geven aan maandelijks gemiddeld 130 euro uit te geven aan abonnementen, gezamenlijk in Europa goed voor een bedrag van 350 miljard euro per jaar. Zo’n 30 miljard euro gaat hiervan om in digitale abonnementen zoals video en muziek. Abonnementen op goederen zijn goed voor zo’n 80 miljard. Netflix Dertig procent van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een abonnement op Netflix of een andere Video-on-Demand aanbieder. Dat is meer dan gemiddeld in Europa. Wel hebben Nederlanders minder abonnementen op verbruiksgoederen zoals maaltijdboxen, beauty-producten en dierenvoeding en duurzame goederen zoals kleding, elektronica of private-lease-auto’s dan gemiddeld in Europa. De Nederlander ziet duidelijk minder voordelen in abonnementen op goederen dan de gemiddelde Europeaan. Onderhoudskosten Bij duurzame goederen speelt vooral dat consumenten plotselinge hoge onderhoudskosten willen voorkomen. “Een abonnement is voor consumenten een manier om van risico’s af te komen, of dat nou bij de wasmachine of bij de auto is”, zegt Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING in Nederland. Dat veel, vooral jonge, Europeanen geen geld voor bijvoorbeeld een auto of de nieuwste smartphone hebben, speelt ook een rol. Consumenten kiezen vooral vanwege gemak voor een abonnement op consumptiegoederen zoals voeding en toiletartikelen. Dat geldt met name voor jongere consumenten. Blom: “Uit onderzoek blijkt dat geld uitgeven om ‘tijd te kopen’ mensen ook echt gelukkiger maakt. Daar kan een aanbieder van een abonnement op inspelen. De consument, al helemaal de Nederlandse, kijkt kritisch naar wat een abonnement ze oplevert ten opzichte van een eenmalige aankoop. Alleen een abonnement dat of goedkoper of echt beter is heeft kans op blijvend succes.” Bron: @FoodClicks Economie - De Nederlandse consument heeft weinig belangstelling voor abonnementen op fysieke goederen als maaltijdpakketten, dierenvoeding of wasmachines. Nederland loopt hiermee uit de pas in vergelijking met consumenten in andere landen. Dit blijkt uit Europees onderzoek van het ING Economisch Bureau onder 11.000 huishoudens in elf landen. Hoewel Nederlandse consumenten relatief veel abonnementen hebben op diensten en digitale producten zoals kabeltelevisie, sportschool, muziek- en videodiensten, hebben ze relatief weinig belangstelling voor abonnementen op fysieke goederen. Volgens het onderzoeksrapport spenderen Europese consumenten zo’n 5% van al hun bestedingen aan abonnementen. Ze geven aan maandelijks gemiddeld 130 euro uit te geven aan abonnementen, gezamenlijk in Europa goed voor een bedrag van 350 miljard euro per jaar. Zo’n 30 miljard euro gaat hiervan om in digitale abonnementen zoals video en muziek. Abonnementen op goederen zijn goed voor zo’n 80 miljard. Netflix Dertig procent van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een abonnement op Netflix of een andere Video-on-Demand aanbieder. Dat is meer dan gemiddeld in Europa. Wel hebben Nederlanders minder abonnementen op verbruiksgoederen zoals maaltijdboxen, beauty-producten en dierenvoeding en duurzame goederen zoals kleding, elektronica of private-lease-auto’s dan gemiddeld in Europa. De Nederlander ziet duidelijk minder voordelen in abonnementen op goederen dan de gemiddelde Europeaan. Onderhoudskosten Bij duurzame goederen speelt vooral dat consumenten plotselinge hoge onderhoudskosten willen voorkomen. “Een abonnement is voor consumenten een manier om van risico’s af te komen, of dat nou bij de wasmachine of bij de auto is”, zegt Marieke Blom, hoofdeconoom bij ING in Nederland. Dat veel, vooral jonge, Europeanen geen geld voor bijvoorbeeld een auto of de nieuwste smartphone hebben, speelt ook een rol. Consumenten kiezen vooral vanwege gemak voor een abonnement op consumptiegoederen zoals voeding en toiletartikelen. Dat geldt met name voor jongere consumenten. Blom: “Uit onderzoek blijkt dat geld uitgeven om ‘tijd te kopen’ mensen ook echt gelukkiger maakt. Daar kan een aanbieder van een abonnement op inspelen. De consument, al helemaal de Nederlandse, kijkt kritisch naar wat een abonnement ze oplevert ten opzichte van een eenmalige aankoop. Alleen een abonnement dat of goedkoper of echt beter is heeft kans op blijvend succes.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid