Nederlandse consument prijsbewust; keuze winkel bepaald door winkelervaring


Economie - Ondanks de opleving van de economie blijft de Nederlandse consument prijsbewust. Het winkelend publiek koopt wat ze nodig heeft en waarvoor ruimte is in het budget. Hoewel zeer prijsbewust, is een prettige winkelervaring de belangrijkste factor voor een bepaalde winkel te kiezen. Dit concludeert onderzoeksbureau Nielsen in de Shopper Trends enquête. Volgens Nielsen bestaat een groot deel van het Nederlandse winkelende publiek uit ‘zuinige, bewuste budgeteerders’, uit mensen die alleen kopen wat ze nodig hebben en waarvoor ze ruimte hebben in hun budget. Deze trend staat in schril contrast met de rest van de wereld, waar ‘enthousiaste en frequente’ kopers de markt domineren. Met uitzondering van Nederland, voeren volgens Nielsen in de rest van Europa ‘gezonde en enthousiaste bewuste kopers’ de boventoon. Winkelervaring Hoewel de prijs in Nederland een belangrijke factor is, is een ‘prettige winkelervaring’ de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond dit nog op de derde plaats. De overige factoren zijn ‘een prettige omgeving’ en ‘de artikelen die ik zoek, zijn gemakkelijk en vlot vindbaar’. ‘Uitstekende klantenservice’ steeg naar de vijfde plaats. Volgens Nielsen hecht het winkelende publiek veel waarde aan het winkelen zelf, zolang de ervaring maar iets te bieden heeft. Services Supermarkten en drogisterijen ontwikkelen zich tot meer dan een plek waar je je boodschappen doet, en hun aanbod moet aansluiten bij de veranderende gewoonten van het publiek. Sommige Nederlandse retailers proberen de winkelervaring te verbeteren door het aanbieden van extra services, zoals ‘click and collect’ ophaalbalies, gratis wifi, een kinderhoek in de winkel, horecazones zoals een sushibar, proefbalies, cafés en restaurants. Ze zijn zich ervan bewust dat boodschappen doen een sociale activiteit is en dat de winkel zich ontwikkelt tot een plaats waar je tijd doorbrengt. Volgens Nielsen is het de in-store ervaring die retailers kan helpen om zich te onderscheiden en het marktaandeel te vergroten. Bron: Nielsen/@FoodClicks Economie - Ondanks de opleving van de economie blijft de Nederlandse consument prijsbewust. Het winkelend publiek koopt wat ze nodig heeft en waarvoor ruimte is in het budget. Hoewel zeer prijsbewust, is een prettige winkelervaring de belangrijkste factor voor een bepaalde winkel te kiezen. Dit concludeert onderzoeksbureau Nielsen in de Shopper Trends enquête. Volgens Nielsen bestaat een groot deel van het Nederlandse winkelende publiek uit ‘zuinige, bewuste budgeteerders’, uit mensen die alleen kopen wat ze nodig hebben en waarvoor ze ruimte hebben in hun budget. Deze trend staat in schril contrast met de rest van de wereld, waar ‘enthousiaste en frequente’ kopers de markt domineren. Met uitzondering van Nederland, voeren volgens Nielsen in de rest van Europa ‘gezonde en enthousiaste bewuste kopers’ de boventoon. Winkelervaring Hoewel de prijs in Nederland een belangrijke factor is, is een ‘prettige winkelervaring’ de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond dit nog op de derde plaats. De overige factoren zijn ‘een prettige omgeving’ en ‘de artikelen die ik zoek, zijn gemakkelijk en vlot vindbaar’. ‘Uitstekende klantenservice’ steeg naar de vijfde plaats. Volgens Nielsen hecht het winkelende publiek veel waarde aan het winkelen zelf, zolang de ervaring maar iets te bieden heeft. Services Supermarkten en drogisterijen ontwikkelen zich tot meer dan een plek waar je je boodschappen doet, en hun aanbod moet aansluiten bij de veranderende gewoonten van het publiek. Sommige Nederlandse retailers proberen de winkelervaring te verbeteren door het aanbieden van extra services, zoals ‘click and collect’ ophaalbalies, gratis wifi, een kinderhoek in de winkel, horecazones zoals een sushibar, proefbalies, cafés en restaurants. Ze zijn zich ervan bewust dat boodschappen doen een sociale activiteit is en dat de winkel zich ontwikkelt tot een plaats waar je tijd doorbrengt. Volgens Nielsen is het de in-store ervaring die retailers kan helpen om zich te onderscheiden en het marktaandeel te vergroten. Bron: Nielsen/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid