Nieuwe Frietmachine als inzet universiteitstrijd


Vending – Niet de Technische Universiteit in Delft, maar de Wageningse Universiteit is de mede-ontwikkelaar van de nieuwste versie van de Frietmachine. De vendingmachine voor het bakken van patat werd vandaag daarom door de bestuursvoorzitter Louise Fresco in het Restaurant van de Toekomst van de Wageningse Universiteit in gebruik genomen. Friet vanuit een machine is niet nieuw en al door diverse partijen geprobeerd. Recent nog werd een test in België bij Delhaize na drie maanden afgebroken. De Nederlandse startup Caenator gelooft er sinds twee jaar volop in dat zij in Nederland met de frietautomaat succesvol kunnen zijn. Samen met de Universiteit in Wageningen heeft het bedrijf daarop de automaat ontwikkeld. Ook omdat Wageningen wilde laten zien dat zij op dit stuk technische ontwikkeling ook hun rol kunnen spelen en niet dat het een exclusief terrein is van de TU in Delft. De Frietmachine, zoals de vendingmachine heet (een radioprogramma gaat luisteraars vandaag oproepen een naam te verzinnen, red.) werkt als een normale frituur. De koelverse friet wordt na te zijn afgewogen in de frituurolie ‘geworpen’. Na anderhalve minuut wordt de friet vervolgens in een rond bakje gedaan en levert het apparaat, afhankelijk wat de klant heeft aangegeven, een klein doosje met daarin de gewenste saus, een vorkje en zakje zout. De klant kan hiermee de friet naar keuze zouten. De smaak en textuur van het frietje is te vergelijken met die van de snackbar. Als frietje en frituurolie kan in principe elk product worden gebruikt, mits de baktijd juist wordt ingesteld. Juist vanwege het systeem van frituren wil Ceanator (latijn voor dinergast, red.) samenwerking met partijen. “Friet en frituurolie moeten met regelmaat worden aangevuld en vervangen en dat werkt alleen wanneer er een persoon daar toezicht ophoudt,” laat general manager Marc Derksen van Ceanator weten. “In principe kan het apparaat vier dagen vooruit, maar afhankelijk van gebruik of stilstand in het weekend bijvoorbeeld bij bedrijven, is het raadzaam de frituurolie te vervangen.” Volgens eigen calculaties is de machine rendabel bij veertig porties friet per dag. Bij de testlocatie in Wageningen, waar het prototype twee staat, wordt er één euro voor de friet en de saus gevraagd. De machine zoals die in Wageningen staat zal niet het apparaat zijn zoals dat straks in productie wordt genomen. Dat wordt namelijk type drie. Die uitvoering wordt extra aangekleed met sensoren die de medewerkers waarschuwt bij storingen of bij een noodzaak tot aanvullen. Bovendien registreert die machine ook wanneer er tegen het apparaat wordt getrapt of dat er andersoortige vernielingen plaatsvinden. Een camera, die ook ingezet kan worden voor social media-activiteiten op de display, maakt dan gelijk opnames van de vernieler. Inzet van social media is een belangrijk onderdeel van de frietmachine. De display wil Derksen niet alleen inzetten voor de communicatie van advertenties of andere praktische informatie, maar ook voor acties waarbij gebruikers in de anderhalve minuut die zij moeten wachten ook kunnen deelnemen aan acties waarbij een foto moet worden ingestuurd of anderszins. De software van de display is daartoe uitgerust. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid