Nijmegen wederom goedkoopste terrasstad

Horeca - Nijmegen is de goedkoopste terrasstad van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Spronsen en Partners. Het horeca-adviesbureau signaleerde, naast traditionele hardlopers als rosé en witbier, tevens nieuwe populaire zomerdrankjes.

Wie in Nederland een terrasje pakt is het voordeligst uit in Nijmegen. Voor het vijfde jaar op rij is de Gelderse stad door Spronsen en Partners uitgeroepen tot goedkoopste terrasstad van ons land. De gemiddelde prijs voor een rondje is in Nijmegen €18,77. Dezelfde prijs als vorig jaar. Opvallend, want gemiddeld zijn de terrasprijzen met 2,4 procent gestegen.

Haarlem het duurst
Spronsen en Partners voert ieder jaar het terrasonderzoek uit. Hierbij vergelijkt het horeca-adviesbureau de prijs van twee kopjes koffie, twee frisjes, twee bier en twee rosé; een gemiddeld rondje. De uitkomsten van dit jaar laten zien dat Haarlem de duurste stad van ons land is om op het terras te trakteren. Een rondje kost hier €22,09. Gevolgd door respectievelijk 's Hertogenbosch, Den Haag (vorig jaar de duurste terrasstad), Amsterdam en Rotterdam. Utrecht komt dit jaar als snelste stijger uit de bus. De prijzen stegen hier met maar liefst 5,3 procent. Ook Zoetermeer gaat met een stijging van 4,1 procent fors in prijs omhoog.

Bier het goedkoopst in Eindhoven
Spronsen en partners heeft eveneens naar de prijzen van specifieke drankjes gekeken. Zo kunnen roséliefhebbers het beste en glas bestellen in Nijmegen. Hier kost een rosé gemiddeld €3,15. Bier is met €1,92 per glas het goedkoopst in Eindhoven. Voor een glas fris is men het voordeligst uit in Breda (€2,13) en een kop koffie is wederom het goedkoopst in Nijmegen (€2,05).

Groningen heeft grootste terraskoopkracht
Toch is de terraskoopkracht, bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners vergeleken met de terrasprijzen, het grootst in Groningen. Hier is het voor de inwoners mogelijk om gemiddeld 20,1 rondjes te geven per week. Eindhoven en Maastricht volgende op de tweede en derde plek. In deze steden kan men per week zo'n twintig rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,8 rondjes. De koopkracht is hiermee gedaald ten op zichte van vorig jaar, toen men nog gemiddeld 19,1 rondjes kon bestellen.

Spronsen en Partners signaleert ook dit jaar weer verschillende trends in drankjes. Uiteraard de traditionele hardlopers als rosé, witbier en ice tea. Maar ook de radler-bieren zijn dit jaar populair. Net als verschillende soorten alcoholvrij en -arm bier. Gin tonic, Aperol Spritz en ice tea green zijn op de terrassen eveneens veelvuldig terug te vinden. Nieuwkomers dit jaar zijn de Hugo-cocktail (vlierbessensiroop, prosecco, citroen en munt) en de Ice Cold Cup van Chocomel, die de terrasganger een ijskoude chocomel biedt

Bron: FoodClicks

Auteur: Judith Kloppenburg