Noodkreet: Cafetaria's moeten volume snel vergroten en niet alleen naar marge kijken


Cafetaria - Juist in de uren waarvan cafetaria’s het moeten hebben, haalt de consument tegenwoordig even snel een kant-en-klare maaltijd of een diepvriespizza uit de schappen van de supermarkt. Het is de hoogste tijd om het volume in de sector te vergroten. Dit laten twee cafetariakenners weten in de jongste uitgave van FoodClicks. een van hen, Rogier Gielen van SnackPoint:  “Vorig jaar plusten we ruim 3 procent, maar ik kan je wel vertellen dat dat 100 procent meer inspanning vergde. Veel ondernemers wachten té passief af. “Wij kunnen toch niet op tegen de supermarkten,” zeggen ze. Toch kun je best wel iets doen. Scherpe acties neerzetten, bijvoorbeeld.” Gielen maakt met Snackpoint nog meer werk van zijn megadeals, aanbiedingen die de consument eigenlijk niet kan weerstaan. Ook lonkt Snackpoint met zijn Kinderclub naar de consument van de toekomst.   Wim Markwat, adviseur van FHC Formulebeheer en uitbater van zes Family-cafetaria’s: “Ik heb het in januari uitgerekend. Als ik géén scherpe actie heb, kost me dat 15 tot 20 procent van de omzet.” Wat de teloorgang van de traditionele afhaalpieken precies behelst, weet ook Markwat niet exact. De cafetariasector ontbeert immers nog altijd relevante detailcijfers.   Categorymanagement voor cafetaria's Markwat is daarom bezig in samenwerking met fabrikanten een systeem van category management voor de branche op te zetten. “Maar ik loop al lang mee en mijn onderbuikgevoel bedriegt mij niet. Sinds ik gestart ben, in de jaren 1975- 1976, zijn de volumes in de cafetaria’s gehalveerd. Dat weet ik wel zeker. We kijken alleen maar naar geld, omzet en marges, maar we vergeten de volumes. Als we zo doorgaan, komt er over een paar jaar niemand meer frites bij ons halen. De hele handel is verrot. Fabrikanten en groothandels werken daar met hun prijsbeleid heel hard aan mee.”   De enige oplossing wat Markwat betreft: minder kijken naar de marge per product, maar gewoon meer volume draaien. Kortom: méér producten verkopen voor lagere prijzen.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid