In november voor het eerst omzetdaling supermarkten


Supermarkt – In de maand november is de supermarktomzet voor het eerst met 0,6 procent gedaald dit jaar. De omzet daalde van €3.19 miljard (november 2012) naar €3.17 miljard (november 2013). De daling wordt veroorzaakt door minder bezoeken aan de supermarkt (-1.4%). De omzet per bezoek steeg met 0.8 procent licht van €21.70 (november 2012) naar €21.78 (november 2013). Dit blijkt uit de GfK Supermarktkengetallen, die maandelijks door het onderzoeksbureau worden gepubliceerd. Ruim 1 op de 3 huishoudens (34.8%) geeft aan het afgelopen jaar minder aan de dagelijkse boodschappen uit te hebben gegeven tegenover ruim 1 op de 8 huishoudens die meer uitgegeven. Per saldo een score van -21.7% in december (november -17.5%). De huishoudens die meer uitgeven kochten meer producten of werden geconfronteerd met prijsverhogingen. De huishoudens die minder uitgaven bespaarden vooral door meer aanbiedingen of huismerken te kopen of vaker naar een goedkopere supermarkt te gaan Het zondagaandeel binnen de totaal supermarktomzet blijft stijgen. Van de totale supermarktomzet wordt nu 2.6% op zondag gerealiseerd. In 5 jaar is de omzet fors gestegen van €225 miljoen (2008) naar €861 miljoen (voorschrijdend jaar 2013) Ruim de helft van de huishoudens (56%) doet gemiddeld 6.6x per jaar boodschappen op zondag. Bron: GfK/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid