NS schakelt met stationswinkels over op ‘Schiphol-model’


Reizigersshops – Morgen maakt NS bekend welke route het in de toekomst gaat bewandelen op het gebied van vervoer en winkelexploitatie. Het bedrijf schakelt voor de winkelexploitatie over op het zogenaamde ‘Schiphol-model’. De retailactiviteiten worden overgedaan  aan andere partijen, maar NS houdt wel de regie over de winkelexploitaties op de stations. Dat NS Stations de winkelexploitatie wilde uitbesteden, was oktober vorig jaar al bekend gemaakt door @FoodClicks. Om alles in goede banen te leiden en duidelijkheid te geven over de toekomstige rol als vervoerder had minister Dijsselbloem de NS gevraagd om een strategisch rapport eind vorig jaar. Daarvoor kreeg het bedrijf later uitstel tot begin dit jaar. Dat NS zich gaat richten op de kernactiviteiten is ook niet nieuw. Hoofddoel van de NS moet worden het laten rijden van treinen op het hoofdspoor. Dat NS afscheid gaat nemen van busvervoerbedrijf Qbuzz en niet meer gaat meebieden voor regionale bus- of spoorconcessies is wel nieuw. @FoodClicks maakte ook al eerder bekend dat NS afscheid gaan nemen van de buitenlandse retailactiviteiten. In de nieuwe plannen die er nu liggen zullen buitenlandse activiteiten voor wat betreft het spoor niet verdwijnen. NS blijft, naar het schijnt, wel actief in het buitenland met de spooractiviteiten, middels de buitenlandse dochter Abellio. Dit bedrijf is vooral actief Engeland en Duitsland. NS Stations, dat de winkelexploitatie momenteel verzorgt op de stationslocaties heeft een aantal eigen formules zoals Enoki, Julia’s, Smullers en de Broodzaak, maar exploiteert daarnaast als franchisenemer ook een aantal formules van derden, zoals o.a. AH to Go. Ola Happinez en Hema. Eerder al had het bedrijf laten weten de exploitatie van de formules Burger King en La Place op de stations over te dragen aan HMSHost. Het bedrijf dat in Nederland vooral de winkels op Schiphol exploiteert, maar met de exploitatievergunning nu ook een stap richting de stations gaat zetten. Saillant detail bij die overgang is dat beide formules inmiddels van eigenaar zijn veranderd. Burger King kreeg investeringsmaatschappij Standart Investment als nieuwe eigenaar en Jumbo werd eigenaar van La Place, na het faillissement van V&D. Nar het schijnt gaat NS nu de retailactiviteiten transformeren naar een soort Schiphol-model, waarbij derden de exploitatie verzorgen onder regie van NS. Planning Belangrijk in de nieuwe plannen die morgen worden gepresenteerd door de nieuwe, tijdelijke topman, Rogier van Boxtel, is hoe de planning er uit ziet van de overdracht van alle winkelformules en hoe de regie gaat worden geborgd op de stations. Albert Heijn heeft van NS eerder te horen gekregen dat  de overdracht van de AH to Go formules pas in 2017 gaat spelen. Naar alle waarschijnlijkheid geldt dat ook voor de andere formules, waarvan NS Stations nu nog de exploitatie verzorgt. De overdracht van de formules gaat consequenties hebben voor het aantal medewerkers bij NS Stations. Voor het winkelpersoneel zelf hoeft dat niet, tenzij er bij de overdracht van de winkels wordt besloten de niet-rendabele winkels te sluiten. Algemeen bekend in de markt is dat er voor de high traffic-locaties van NS Stations voldoende belangstelling is uit de markt, maar dat de exploitatie van sommige stationslocaties een punt van zorg is, omdat die niet voldoende renderen. HMSHost is één van de geinteresseerde partijen om de exploitatie van de formules van NS Stations over te nemen. NS Stations blijft de exploitatie verzorgen van de eigen Kiosk-formule en het Huiskamer-concept. De Kiosk-formule omdat die veelal op de perrons zelf zijn gevestigd en Huiskamer omdat dit een wachtgelegenheid is voor reizigers, die door NS meer gezien wordt als horecaservice. Daarnaast gaat NS Stations de railcatering verder uitbreiden. Inmiddels is het aantal lijnen waarop directe verkoop aan reizigers in de trein plaatsvindt, al fors uitgebreid. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid