Oliehoorn opent vestiging voor productie speciaalsauzen

De nieuwe productielocatie in Drachten.

IndustrieOliehoorn breidt haar productassortiment uit en gaat speciaalsauzen produceren. Halverwege dit jaar opent Oliehoorn daartoe een tweede vestiging in Drachten.

Oliehoorn richt zich vanuit de hoofdvestiging in Hoorn op de productie van sauzen en frituuroliën voor horeca en industrie. Dit zijn vooral de traditionele sauzen als fritessaus, mayonaise, currysaus, tomatenketchup en knoflooksaus. “Om aan de wensen van haar klanten te voldoen, breidt Oliehoorn haar assortiment uit met speciaalsauzen en (frituur)oliën”, meldt de fabrikant op de website. Daartoe werd de voormalige biologische zuivelfabriek van FrieslandCampina in Drachten overgenomen, waar halverwege dit jaar de productie van start zal gaan. “Oliehoorn is continu op zoek naar nieuwe concepten die aansluiten bij trends in de markt en die aansluiten bij de wensen van onze klanten. Daarnaast hadden we altijd al de wens om flexibel in kleine batchgroottes speciaalsauzen te maken”, vertelt Arjan Dijk, Commercieel Directeur van Oliehoorn.

Oliehoorn wil zich in de markt onderscheiden door een grote flexibiliteit in recepturen. Enerzijds door heel specifiek nieuwe sauzen en smaaksensaties te ontwikkelen, maar anderzijds ook door zoveel mogelijk te werken met natuurlijke grondstoffen en allergenenvrije producten. Onlangs zette Oliehoorn bijvoorbeeld al de Clean Label Mayonaise in de markt, een mayonaise zonder toevoeging van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en zonder gluten. Daarnaast wil Oliehoorn zich vanuit haar nieuwe locatie in Drachten onderscheiden door een grote diversiteit aan te brengen in de verpakkingen van de speciaalsauzen en (frituur)oliën, zowel qua grootte als qua materialen.

Samenwerken
Om dit alles te realiseren gaat Oliehoorn intensief samenwerken met de hogescholen Van Hall Larenstein in Leeuwarden en InHolland in Amsterdam. Studenten van de opleiding Levensmiddelentechnologie van Van Hall Larenstein zullen vooral betrokken worden bij de ontwikkeling van nieuwe sauzen zonder E-nummers en een efficiënte productie daarvan; sauzen die veel toegevoegde waarde hebben voor de afnemers. Dijk: “We zoeken heel bewust de samenwerking met hogescholen op. Daarmee willen we het beroepsonderwijs meer laten aansluiten bij de praktijk en de kwaliteit van het beroepsonderwijs verhogen. We weten ook dat juist studenten goed in staat zijn om ons te helpen onze onderscheidende en innovatieve positie in de sauzenmarkt te behouden. Het is een win-win-situatie. Om die redenen is het zo belangrijk om de relatie tussen het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven te intensiveren.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Martijn Louws