Omzet in de horeca groeit in 2016 met 3 procent


Marktcijfers –Een omzetgroei van 3 procent verwacht ING Economisch Bureau in 2016. De groeiverwachting steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van toeristen. Vooral het aantal restaurantbezoeken en overnachtingen in hotels blijft stijgen. In de hotellerie en restaurantbranche behalen bedrijven een bovengemiddelde groei. Naar verhouding profiteren zij het meest van het toerisme en de geleidelijke vergrijzing van de bevolking. Cafetaria’s en fastservicerestaurants verkochten nog niet eerder zo veel consumpties, volgens ING Economisch Bureau. De groei komt in 2016 echter wel in een lagere versnelling. Cafés kampen met forse concurrentie van festivals en kennen een stabilisering van het aantal verkochte consumpties. Hotels De prijzen van hotelkamers in Amsterdam stijgen sterker dan het landelijk gemiddelde. De verschillen zijn vooral groot in de maanden voor en na de zomervakantie wanneer Amsterdam in trek is bij toeristen en zakelijke gasten. In mei 2015 kostte een tweepersoonskamer in Amsterdam 70 euro meer dan het landelijk gemiddelde en ook dit jaar zijn de prijsverschillen aanzienlijk, bijvoorbeeld met Pinksteren. In 2015 vonden in Nederland ruim 41 miljoen hotelovernachtingen plaats, een stijging van meer dan vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Amsterdam is binnen Nederland veruit de belangrijkste hotelmarkt en de hoofdstad kent een kamerbezetting die tot de hoogste van Europa behoort. “De impact van Airbnb op de concurrentieverhoudingen in de hotellerie is veelbesproken”, stelt Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. “Vooralsnog groeit de vraag naar accommodatie in Amsterdam echter zodanig dat de Airbnb capaciteit oververhitting van de markt helpt voorkomen”. Bron: ING Economisch Bureau Marktcijfers –Een omzetgroei van 3 procent verwacht ING Economisch Bureau in 2016. De groeiverwachting steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van toeristen. Vooral het aantal restaurantbezoeken en overnachtingen in hotels blijft stijgen. In de hotellerie en restaurantbranche behalen bedrijven een bovengemiddelde groei. Naar verhouding profiteren zij het meest van het toerisme en de geleidelijke vergrijzing van de bevolking. Cafetaria’s en fastservicerestaurants verkochten nog niet eerder zo veel consumpties, volgens ING Economisch Bureau. De groei komt in 2016 echter wel in een lagere versnelling. Cafés kampen met forse concurrentie van festivals en kennen een stabilisering van het aantal verkochte consumpties. Hotels De prijzen van hotelkamers in Amsterdam stijgen sterker dan het landelijk gemiddelde. De verschillen zijn vooral groot in de maanden voor en na de zomervakantie wanneer Amsterdam in trek is bij toeristen en zakelijke gasten. In mei 2015 kostte een tweepersoonskamer in Amsterdam 70 euro meer dan het landelijk gemiddelde en ook dit jaar zijn de prijsverschillen aanzienlijk, bijvoorbeeld met Pinksteren. In 2015 vonden in Nederland ruim 41 miljoen hotelovernachtingen plaats, een stijging van meer dan vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Amsterdam is binnen Nederland veruit de belangrijkste hotelmarkt en de hoofdstad kent een kamerbezetting die tot de hoogste van Europa behoort. “De impact van Airbnb op de concurrentieverhoudingen in de hotellerie is veelbesproken”, stelt Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. “Vooralsnog groeit de vraag naar accommodatie in Amsterdam echter zodanig dat de Airbnb capaciteit oververhitting van de markt helpt voorkomen”. Bron: ING Economisch Bureau

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid