Omzet foodwinkels plust opnieuw stevig

Omzet supers groeide harder dan die van de speciaalzaken.

Cijfers – De foodwinkeliers beleven goede tijden. De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was in juni 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. De verkopen groeiden met 0,8 procent en de boodschappen waren gemiddeld 1,7 procent duurder.

De plus van de foodbedrijven zorgt ervoor dat de detailhandel als geheel in juni 1,7 procent meer omzette dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De verkopen (volume) groeiden met 1,8 procent, terwijl de prijzen nagenoeg hetzelfde bleven. Maar er waren meer factoren die een rol speelden in de plus. De koopdagsamenstelling had een positief effect op de omzet. Ook had juni in 2016 ten opzichte van vorig jaar een woensdag en een donderdag meer en een maandag en een dinsdag minder. Gecorrigeerd hiervoor was de omzet in juni ongeveer hetzelfde als een jaar eerder.

Online
De opbrengsten van zowel de winkels in food- als non-foodartikelen groeiden. Net als in voorgaande maanden is online fors meer omgezet, benadrukte het statistiekbureau. De omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen was in juni 2,6 procent hoger dan een jaar eerder. De verkopen groeiden met 0,8 procent en de boodschappen waren gemiddeld 1,7 procent duurder. De omzet van de supermarkten groeide iets harder dan de omzet van de speciaalzaken.

Bron: @FoodClicks
 

Auteur: Martijn Louws