Omzetgroei supermarkten trekt verder aan in mei

Ook online doen de supermarktverkopen het steeds beter

Supermarkt – De supermarktomzet is in mei met 2,2% gestegen naar €2,78 miljard (€2,72 miljard mei 2016). Per kassabon werd er in mei 2,9% meer afgerekend, namelijk € 23,98 (€23,30 in mei 2016). In de eerste 5 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 1,8% gestegen naar €14,17 miljard (€13,92 miljard in mei 2016).

Deze stijging wordt veroorzaakt door een forse stijging van de aankoopwaarde op de kassabon van 4,2% (€22,51 t/m mei 2016 versus €23,46 t/m mei 2017). Ook online boodschappen groeit gestaag bij de supermarkten, blijkt uit de nieuwste cijfers van marktonderzoekbureau GfK. Online boodschappen behaalt in Q1 van 2017 een omzetaandeel van 2,7% binnen de totaalomzet van de supermarkten (Q1 2016 1,8%). Bijna 1 op de 7 huishoudens (1 op de 8 in 2016) koopt online bij de supermarkt en geeft van zijn totale supermarktbestedingen 15,0% online uit (10,0% in 2016).

Het online aandeel groeit in de supermarkt doordat  meer huishoudens online in de supermarkt kopen, maar ook omdat deze online kopers een steeds groter gedeelte van hun supermarktbestedingen online uitgeven. Jongeren en huishoudens met kinderen besteden bovengemiddeld op zondag en in de avonduren.

Vooral de jongere doelgroepen doen na 18.00 uur boodschappen. Binnen de huishoudens die uitsluitend de fysieke supermarkten bezoeken is het omzetaandeel van de ouderen fors oververtegenwoordigd. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en het overige deel van het Westen wordt bovengemiddeld aan online, op zondag en in de avonduren aan boodschappen besteed. In het Noorden en Oosten van het land wordt op zondag minder uitgegeven in de supermarkt.

Bron: GfK

Auteur: Steffen van Beek