Omzetniveau speciaalzaak nog ruim onder die van vóór de crisis

Zelfstandige winkeliers zijn onmisbaar in de winkelstraat, maar zouden meer kunnen inzetten op online

Nieuws - De verkoopvolumes van voedingsspeciaalzaken in Nederland zitten nog altijd ruim 29 procent onder het niveau van vóór de crisis. Supermarkten daarentegen zitten hier 9,5 procent boven. Toch hebben voedingsspeciaalzaken bestaansrecht.

Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. In het straatbeeld hebben de afgelopen jaren veel voedingsspeciaalzaken het veld geruimd. De afgelopen jaren verloren voedingsspeciaalzaken terrein aan de supermarkt die ook steeds vaker inzet op beleving en verse producten. Hierdoor raakten zij een deel van hun onderscheidend vermogen en dus hun verkoopvolumes kwijt. Volgens ABN AMRO hebben speciaalzaken echter volop bestaansrecht. Acht van de tien consumenten zeggen dat de winkels de aantrekkingskracht van winkelgebieden verhogen.

Ambachtelijk
Belangrijkste reden voor de consument om naar een voedingsspeciaalzaak te gaan, is dat speciaalzaken hoge kwaliteit en veel ambachtelijke producten bieden. Driekwart van de consumenten is bereid voor een betere kwaliteit en ambachtelijke producten meer te betalen. ABN AMRO benadrukt dat het wel belangrijk is dat voedingsspeciaalzaken hun onderscheidend vermogen goed benutten. Zo zegt ruim de helft van de consumenten naar een speciaalzaak te gaan vanwege de hogere kwaliteit. 38 procent vindt het ambachtelijke karakter van huisgemaakte producten belangrijk, terwijl 35 procent het prettig vindt er eten of drinken voor een speciale gelegenheid te kopen. Vooral de oudere generatie bezoekt graag een speciaalzaak: 39 procent van de consumenten ouder dan 40 jaar koopt minstens één keer per week iets bij een voedingsspeciaalzaak.

Online
Kansen zijn er volgens ABN AMRO voor de speciaalzaken met online diensten. “Zelfstandige winkeliers zijn onmisbaar in de winkelstraat, maar zouden meer kunnen inzetten op online”, zegt Nadia Menkveld, sector econoom Food van ABN AMRO. “Zo kun je met een eigen website goed inspelen op de belangrijke oriëntatiefase en een impuls geven aan de verkoop van producten. Voor speciaalzaken die willen inzetten op online verkoop is het slim inrichten van de bezorging erg belangrijk. Ze kunnen producten laten bezorgen door traditionele post- en pakketdiensten, hun logistiek bundelen met andere speciaalzaken of kiezen voor een meer fijnmazige logistiek, waarbij producten in kleine hoeveelheden op de fiets worden bezorgd.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Paul Peter Blonk